Borup, Agedrup, Riismølleskolen og Munkevænget
Skole har i de seneste måneder opnået at blive landskendte på en meget trist baggrund. De fire skoler er havnet i nyhedsstrømmen, fordi det er kommet
frem, at der har været omfattende vold og trusler mellem eleverne.
Men måske er de skoler slet ikke
alene. En ny undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har lavet i samarbejde
med TV2, viser nemlig, at 49 procent af lærerne i folkeskolen oplever
voldelige episoder mindst en gang om ugen. Og 15 procent oplever det dagligt.
De voldelige episoder er eksempelvis slag, spark, skub, kast med genstande, bid eller spytten mellem eleverne
”Tallene viser, at der er noget helt galt på et strukturelt niveau.
Vi vidste godt, at især børnehaveklasseledere og lærerne i de små klasser
oplevede dette, men jeg er faktisk overrasket over omfanget”, siger formand for Danmarks Lærerforening Gordon
Ørskov Madsen.
Lærerformanden peger på, at tallene slår fast, at folkeskolen lider under et "højt konfliktniveau", og at der ikke er tale om enkelte elever på enkelte skoler.
”Skolen skal være et trygt rum. Det
er forudsætningen for al læring og trivsel. Tallene viser tydeligt, at der ikke
er tale om nogle enkelte børn på enkelte skoler, men om et generelt problem med
et meget højt konfliktniveau i folkeskolen. Det her er strukturelle problemer,
der kalder på strukturelle løsninger", siger Gordon Ørskov Madsen.
Undersøgelsen viser også, at 62 procent af lærerne og børnehaveklasselederne vurderer, at der er blevet "lidt flere" eller "markant flere" episoder med vold mellem elever end for fem år siden.
Lærer gav op: "Jeg følte ikke det førte til noget"
Lærer Maya Hvass Christensen har tidligere arbejdet på Munkevænget Skole i Kolding, som i efteråret 2023 trak store overskrifter efter, at en
elev havde truet en lærer med at voldtage dennes datter.
Tre tidligere lærere har offentligt kritiseret
ledelsen for ikke at tage problemerne alvorligt. De fortalte, at skolen lider
under, at en stor gruppe elever udviser truende, aggressiv og respektløs adfærd
overfor både lærere og andre elever, og blandt andet holder øje med, om andre
elever spiser svinekød og faster under ramadanen.
Maya Hvass Christensen har også oplevet, at det
ikke nytter at gøre opmærksom på voldelige episoder overfor ledelse og myndigheder.
”Jeg har udfyldt masser af skemaer om voldsomme hændelser om elever, der gik amok eller forældre, som mødte op og ville slå nogle
børn eller hvad det nu kunne være. Men efter halvandet-to år gav jeg op, fordi
jeg ikke følte det førte til noget alligevel”.
DLF: Løsningen er blandt andet flere
to-lærertimer
Det store spørgsmål er selvfølgelig
så, hvad man kan gøre fremadrettet. Gordon Ørskov Madsen fortæller, at der politisk
arbejdes for en revision af ordensbekendtgørelsen, som er det juridiske grundlag, skolerne
skal forholde sig til, når elever skal disciplineres.
Den giver blandt andet
mulighed for at hjemsende elever. Men han understreger, at Danmarks Lærerforening
som udgangspunkt ikke mener, at løsningen på vold mellem elever er at gøre det lettere at smide elever ud af skolen.
”Ordensbekendtgørelsen er sekundær i forhold til de
pædagogiske indsatser, der skal gøres”, understreger han.
”Der er dele af
bekendtgørelsen, som trænger til at blive moderniseret, men det er ikke gennem
ordensbekendtgørelsen, at vi løser det her. Det er ved eksempelvis at sætte
flere lærere ind. Vi ved, at to lærere i klassen har langt bedre muligheder for
at gribe konflikterne og for eksempel tage et barn med ud af lokalet. Det kan
man ikke, når man står alene i en klasse med 28 børn”.
På længere sigt handler det at få rettet op på en presset
folkeskole, som mangler overskuddet til at gribe problemerne i tide, mener
Gordon Ørskov Madsen. Og det kan ikke gøres uden flere penge til almenskolen.
”Det handler om flere lærere om eleverne, faste
klasselærere, der kender eleverne og deres familier, tid til at opbygge
relationer og stærke fællesskaber mellem børnene og bedre muligheder for hjælp
og støtte til elever med særlige behov. Der skal være resurser til en tidlig
indsats, som i dag alt for ofte bliver hoppet over, sådan som det også er ”.
Lærer har svært ved at se løsning
Maya Hvass Christensen er selv meget i
tvivl, da hun får spørgsmålet om, hvad der ville have hjulpet hende i tiden på
Munkevængets Skole.
”Jeg ved faktisk ikke, hvad der skal til.
Jeg er ikke engang sikker på, at flere penge ville kunne løse problemet. Jeg er
nok blevet lidt opgivende”, siger hun og tilføjer:
”Måske noget uddannelse til lærerne i at
genkende de mønstre, der var på spil ville måske have hjulpet”, siger hun.
”Der
er så meget religiøs og social kontrol, men man skal vide, hvad man skal kigge
efter for at kunne se det. Det er jeg først nu begyndt at forstå det selv. Jeg ville
måske have været der endnu, hvis jeg havde fået den efteruddannelse, så jeg vidste, hvordan jeg skulle håndtere det, for man kan bedre være i noget, der er hårdt,
hvis man ved at det man gør, er det rigtige. Men i stedet havde man fornemmelsen
af hele tiden at være forkert på den, ikke mindst fordi ledelsen ikke reagerer”.
Men langt hen ad vejen mener Maya Hvass Christensen, at udfordringerne på hendes gamle arbejdsplads ikke alene kunne løses af skolen selv.
For her var udfordringen, at for mange børn med for store problemer bor for tæt sammen – og dermed
kommer til at gå i samme skole.
”Man er jo allerede begyndt at slå sig lidt
i tøjret på Munkevængets naboskoler”, siger hun. ”De velfungerende forældre
tager jo deres børn ud af skolen, så man nu skal til at slå klasser sammen.
Ingen forældre har jo lyst til at have deres børn gående på en skole, hvor
eleverne er så letantændelige, og miljøet er så forrået”.