"Samarbejde er vejen frem. Vi har forstået, at vi ikke kan lovgive os til den praksis, vi gerne vil have i skolerne' ,sagde KL's Peter Pannula Toft om, hvorfor partnerskabet Sammen om skolen er så god en ide, da han var i Løvens hule på Folkemødet torsdag eftermiddag.
Foto: Stine Grynberg
"Løvens hule": Sammen om Skolen er en fed ide
DLF og KL fik tre minutter til at overbevise tre 'løver' om, at Sammen om skolen er den bedste ide siden varmt vand. Der var ingen penge i spil, men gode råd til den videre færd af blandt andet veteran-løven Tommy Ahlers, som foreslog at gøre projektet mere målstyret. Det afviste KL dog.
Sammen om skolen – det store partnerskab til forbrødring mellem parterne på
skoleområdet – startede med symbolet på uenighederne: De nationale test. Det
fortalte politisk chef i DLF, Jesper Støier, da han sammen med KL's børne- og
skolechef Peter Pannula Toft gik i 'Løvens hule' på Folkemødet i Allinge sent
torsdag eftermiddag. De to skulle overbevise et panel bestående af udlændinge-
og integrationsminister Kaare Dybvad, tidligere uddannelses- og
videnskabsminister Tommy Ahlers og direktør for kreativitet og
innovation i forandringsbureauet Operate Camilla Sort om, at Sammen om skolen var en god ide.
Det skete i tråd med DR-programmet med tre minutter til at præsentere efterfulgt at gode råd fra panelet.
”KL og Danmarks Lærerforening satte sig sammen og fandt
nogle kompromiser, som vi kunne være i”, fortalte den politiske chef. ”Så sagde
vi ’hov, måske skulle vi også lige spørge skolelederne, de har nok også nogle
meninger om det her,’ og efterhånden fik vi snakket med eleverne, forældrene,
skoledirektørerne, pædagogerne og fik lavet noget, vi alle kunne være i. Det
tog vi så til ministeren og forligskredsen, og de kunne også se sig i det. Så de
fik lov at præsentere det som deres løsning”.
Sådan blev grundstenen til Sammen om skolen lagt, og vejen var
banet for en ny type politisk proces, fortalte Peter Pannula Toft fra KL.
”Denne her form for politisk proces kræver noget andet –
først og fremmest tid. Men det er afgørende, at man kan se det levede liv,
skolehverdagen, blive afspejlet i skolepolitikken. Det vigtigste, vi har skabt
med Sammen om skolen, er ejerskab til skolen fremadrettet”.
Entusiastisk eks-minister
Så var det op til løverne i panelet at bedømme initiativet. Især
den erfarne løve Tommy Ahlers, som ellers startede med at indrømme, at han
aldrig havde hørt om Sammen om skolen før, var begejstret.
”Men jeg synes, det er en fantastisk måde at arbejde på”, fortsatte
han. ”Der er nogle emner, hvor medierne finder tryghed i, at der er en konflikt
mellem parterne, fordi det skaber historier at rapportere. Men det tager I helt
ud af arbejdet, og jeg kunne forestille mig denne her model indført på masser af
områder. Det er rigtigt godt tænkt, især at I har fået alle aktørerne med. Well
done!”
Kompromiserne farer
”Noget af det, vi er meget opmærksomme på, er om vores
såkaldte baglande kan blive ved med at være i det her, når vi konstant søger
kompromiser”, sagde DLF’s Jesper Støier som svar på kommentarerne.
”Jeg har en
formand, som skal være en tydelig stemme for lærerne. Kan han det, hvis det han
kommer ud med, altid er kompromiser? Jeg tænker KL’s politikere har det på
samme måde. Så det er en udfordring”.
Peter Pannula supplerede: ”Vi er kommet med et konkret bud
til en regering, som vi oplever som lidt søgende i forhold til den
frihedsdagsorden, de vil rulle ud. Og omdrejningspunktet er hele tiden, at det
er børnenes skole”.
”Vi har forstået, at vi ikke kommer til kunne
lovgive os til den praksis, vi ønsker i skolen”, sagde Peter Pannula Toft som
svar på spørgsmålet om, hvad næste mål er for Sammen om skolen.
”Så vi skal have
friheden arbejdet ind lokalt, og så skal vi have en mere grundlæggende
diskussion, om hvad vi vil med skolen anno 2023. Hvad vil med fagene?
Har vi gennem årene lavet en for stor stofophobning? Er vi kommet for langt
væk fra kernen? Den samtale, som i virkeligheden handler om at indfri ambitionerne
i folkeskolens formålsparagraf, er enormt vigtig".
Nej tak til målstyring
Der var ikke nogen investering at vinde i denne her udgave
af 'Løvens hule', men deltagerne kunne få 'løvernes' bedste råd til at føre
projektet videre med helt gratis. Tommy Ahlers foreslog, at Sammen om skolen
bliver mere konkret i sine mål.
”Hvis I kun måtte måle på tre ting og ud fra de tre ting
skulle definere det som en succes eller fiasko om fem eller syv år, hvilke tre
ting ville I så vælge?” spurgte han. ”Det er nogle gange dér, det bliver svært.
Når man maler med den meget brede pensel, er det lettere at blive enige, så giv
jer selv den udfordring, det vil give spændende diskussioner og give jeg noget
at tage med til politikerne også”.
Ahlers foreslog, at målene kunne være gladere børn, klogere
børn, flere lærere, som bliver i faget, flere forældre, som sender deres børn i
folkeskole, eller en billigere folkeskole – selv om han også erkendte, at det
nok ikke var det sidste, parterne var mest interesseret i.
”Målet er jo at folkeskolen er folkets skole, så i sidste ende
at den er det helt naturlige førstevalg for alle forældre i Danmark. Dér skal
vi hen. Jeg ved ikke, om vi er der om ti år, men vi skal nok komme derhen”, svarede Jesper Støier.
Peter Pannula Toft var ikke meget for Ahlers' ide om
målbarhed af Sammen om skolens succes.
”Jeg tror, KL vil være meget omhyggelige med at overveje det.
Af flere forskellige grunde”, sagde han. ”Hvis målene bliver, at vi skal blive en
eller anden procent bedre i dansk eller matematik, så bliver det dér, kræfterne
kommer til at samle sig. Og hvor er vi så henne, hvis det handler om bredere
dannelse, mere variation i undervisningen eller praksisrettet undervisning? Der
kommer et element af teaching to the test, og det skal vi virkelig tænke over, hvordan vi gør på en klog måde”.