Karakterkrav
”Jeg frygter, at en hævelse af adgangskravet vil øge præstationspresset i udskolingen", siger forkvinde for DLF's undervisningsudvalg Regitze Flannov.
Foto og illustration: Villads Kirk Thomsen
DLF om ny aftale: Højere adgangskrav til gymnasiet giver prestige - og pres på de unge
Der skal højere karakterer til, hvis man vil på de klassiske gymnasieuddannelser i 2030. Og det bekymrer Regitze Flannov, forkvinde for undervisningsudvalget i Lærerforeningen.
Fra 2030 stiger karakterkravet til at komme ind på de klassiske gymnasieuddannelser, hhx og stx. Det er en del af den aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse, som SVM-regeringen netop har præsenteret sammen med SF og Dansk Folkeparti.
Hvor man i dag kan komme på gymnasiet med et
eksamensgennemsnit på 3, hvis man blot har nogle acceptable
standpunktskarakterer at falde tilbage på, skal man i fremtiden have et
gennemsnit på 6 i både de afsluttende standpunktskarakterer og fra folkeskolens
afgangseksamen.
Det bekymrer Danmarks Lærerforening:
Mere om karakterkrav
Elever,
der ikke når 6 i standpunktskaraktererne, kan stadig blive optaget, hvis de
opnår et gennemsnit på mindst 7 i afgangseksamenerne. Der vil også stadig være mulighed for at tage en optagelsesprøve, som nu kræver et højere fagligt niveau, der svarer til det øgede krav. Elever, der afslutter det første år på epx, kan desuden få adgang til hhx og stx ved at bestå en prøve, der svarer til optagelsesprøven.
Det nye karakterkrav træder i kraft fra
skoleåret 2030/2031. Skolerne får til den tid også mulighed for at undlade at
give standpunktskarakterer i 1. g i ikke-afsluttende fag, samtidig med at de
skal tilbyde systematisk feedback til eleverne.
”Jeg frygter, at en hævelse af adgangskravet vil øge
præstationspresset i udskolingen", siger forkvinde for DLF's undervisningsudvalg Regitze Flannov. Vi arbejder ellers med at mindske det med
fagfornyelse og andre tiltag for at gøre undervisningen i folkeskolen mere
varieret og motiverende. Vi har særligt fokus på, hvordan karakterræs og
præstationspres i udskolingen påvirker undervisningen”.
Men kravene for at komme på gymnasiet er vel sænket i og
med, at optagelse på epx kun kræver, at man har bestået folkeskolens
afgangseksamen?
”Det kan man sige, men mange unge ønsker stadig at komme på stx,
og dem med et karaktergennemsnit mellem fem og seks klarer sig også fint der.
Jeg tror, de unge fortsat vil jagte at komme ind på hhx og stx – eller i det
mindste selv vælge, om de går den vej eller epx-vejen. Et højere adgangskrav
vil fjerne det valg for nogle”.
Med aftalen bliver det muligt at tage en prøve efter det
første år på epx, som kan give adgang til hhx og stx. På det år kan man enten
opnå de faglige kompetencer til at fortsætte på hhx eller stx – eller finde ud
af, at epx faktisk er den rette vej. Er det ikke en god løsning?
”Jeg er enig i intentionen om, at ingen veje bør lukkes i
uddannelsessystemet. På papiret fungerer det måske, men i praksis kan det blive
sværere. Derfor forstår jeg ikke nødvendigheden af at hæve adgangskravet til hhx
og stx. Det vil blot øge forskellen mellem uddannelserne, og vi ved, at de
forskelle i de unges øjne handler om prestige”.
Mattias Tesfaye påpeger, at en stor andel af dem, der
starter på stx med et karaktergennemsnit på under 6 fra folkeskolen, ikke
gennemfører, og at flertallet ikke starter på en videregående uddannelse. Er et
højere karakterkrav ikke med til at sikre, at flere gennemfører og uddanner sig
videre?
”Selvfølgelig skal unge kunne magte deres uddannelse og ikke
opleve unødvendige nederlag. Men jeg ved også, at en del unge måske kommer fra
et hjem, hvor – som han selv siger – bogreolerne ikke fylder fra gulv til loft,
og først finder deres vej og modnes, når de går på stx. Man bør derfor
overveje, om et højere adgangskrav skaber en social slagside og udelukker dem,
der ikke fra starten har fået med hjemmefra, at stx kunne være en mulighed for
dem”.
Hvad er så den rigtige løsning?
”Vi har foreslået at afskaffe afgangsprøver og eksamener i
folkeskolen. I stedet skal skolerne, i tæt dialog med eleverne og gennem god
vejledning, vurdere deres fremtidige vej i ungdomsuddannelsessystemet. Der er
mange alternative metoder til at vurdere eleverne uden en high-stakes-eksamen,
der har stor indflydelse på deres fremtid. Vejledning og standpunktskarakterer
kan fungere som redskaber til at guide eleverne videre uden at fungere som en
stopklods”.