”Inklusion er et af folkeskolens og samfundets 'vilde problemer'", lød det blandt andet fra lærernes formand om folkeskolens udfordringer med inklusion på lærernes kongres.
Augusta Holleufer Jacobsen
Sagt om inklusion på lærernes kongres
Mangelfulde rammer og vilkår for inklusion er et af emnerne på Danmarks Lærerforenings kongres. Folkeskolen har samlet en række citater fra debatten.
Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening:
”Inklusion er et af folkeskolens og samfundets 'vilde
problemer'".
Jacob Seersholm, formand for Slagelse Lærerkreds:
”I Slagelse by ligger Dyhrs Skole. Den har hvert eneste år et karaktergennemsnit, der placerer den i top tre i landet. Den er privat og et ønskescenarie for adskillige af vores folkeskoler. Derfor er det det parameter, man måler efter – karakter og faglighed i en kakofoni af krav, mål, ambitioner, lange skoledage, sammenligninger, karakterer, prøver og alt muligt andet".
Regitze Flannov, formand for DLF's undervisningsudvalg:
”Vi fik en inklusionslov i ’12, men den blev aldrig finansieret, og derfor er der ødelæggende ubalancer i vores skole. Ubalancerne betyder, at nogle elever ikke får den rette undervisning og medfører, at gode kollegaer forlader lærerjobbet i utide og svækker opbakningen til folkeskolen”.
Gordon Ørskov Madsen, formand, Danmarks Lærerforening:
"Det kræver en helt særlig
indsats at løse, og vi har ikke formået det endnu som samfund. Det er ikke gjort
alene med omprioritering af resurserne eller ved en indsats i forhold til
kompetenceudvikling eller ved at øge specialiseringen på skolerne eller ved at
opprioritere PPR eller skabe frihed til skolerne. Men – hvis vi lægger det hele
sammen, så begynder det faktisk at ligne noget”.
Allan Nielsen, næstformand i Gribskov-Halsnæs Lærerkreds:
”Skal vi have flere resurser til inklusionsarbejdet, så er elevers retskrav et godt argument og en god nøgle til at åbne ikke mindst politikernes øjne. Eleverne retskrav er noget, man lytter til”.
Niels Munkholm fra Odense Lærerforening:
”Folkeskoleloven er jo tydelig: ’Børn, der har brug
for støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende
undervisning eller anden faglig støtte’. Der er ingen muligheder for fravigelser.
Det er vigtigt, at vi holder fast i. Både for eleverne, deres forældre og for
lærernes psykiske arbejdsmiljø”.
Thomas Raa Olsen, Djurs Lærerforening:
”En af ulemperne ved at blive gammel er, at kan huske det, der var for lang tid siden. I ’94 underskrev Danmark Salamanca-erklæringen (en principerklæring, der fokuserer på børns ret til uddannelse uanset handicap, red.), som kort og godt siger det samme, som vi snakker om her. Man bliver så træt! Hvis vi nu bare overholdt de konventioner, som findes, behøvede vi slet ikke at lave alt det her".
Jacob Seersholm, formand for Slagelse Lærerkreds:
"Mange af vores elever falder igennem nettet og bliver ikke samlet ordentligt op. Hvad kan vi som lærere gøre, når det eneste saliggørende er at få den næste åndssvage legopokal med hjem til trofæskabet? Kun sejren tæller og det er sygeligt. Der er brug for national handling. Vi er nødt til at sætte ambitionsniveau for, hvad man død og pine skal kunne, ned”.
Thomas Raa Olsen, Djurs Lærerforening:
"Hvad skulle gøre at det, vi sidder og snakker om nu, for alvor gør en forskel? Jeg har mine tvivl om, at ’22 bliver anderledes end ’94”.