Debat

DLF mener: På tide at styrke lærerprofessionen

Offentliggjort

Knap hver femte underviser i folkeskolen er ikke uddannet lærer, og det går fortsat den gale vej: I år bliver der optaget seks procent færre på læreruddannelserne end sidste år.

Den nye og forbedrede læreruddannelse er kun et år gammel, og den skal stadig have luft under vingerne. Men i en situation, hvor lærermanglen er så stor, som den er, er det dybt skuffende – og alarmerende.

De nedslående tal viser, at problemerne langtfra kan løses med en ny uddannelse alene. Når de unge overvejer at gå lærervejen, men vælger den fra, så ved vi, at de ser mod praksis. At de lytter til erfarne lærere, der fortæller om, hvordan det er at være lærer. Dels om alt det gode og givende, dels om, hvor svært det mange steder er at lykkes.

Det er ikke raketvidenskab. De unge tænker selvfølgelig meget over, hvilket arbejdsliv der venter dem på den anden side af læreruddannelsen. Derfor skal vi sikre, at de unge har udsigt til en folkeskole og et lærerliv, de har lyst til at engagere sig i og være en del af.

De unge tænker selvfølgelig meget over, hvilket arbejdsliv der venter dem på den anden side af læreruddannelsen.

Gordon Ørskov Madsen, formand for DLF

Jeg tror på, at flere har lyst til at blive og være lærer i folkeskolen, hvis det bliver lettere at lykkes som lærer. Det kræver flere ting. Det kræver et større professionelt råderum. At der er en økonomi omkring skolen, der gør det muligt at forberede og levere den gode, varierede undervisning. At alle lærere har en læreruddannelse. At man bliver tilbudt rigeligt med god kompetenceudvikling. Og at der er den helt nødvendige tillid til ens faglighed fra både samfund og forældre.

Og så kræver det, at politikerne i højere grad anerkender lærernes unikke og store faglighed. Ikke kun med ord, men også med handling.

Eksempelvis ved at skrotte forslaget om at lade andre fagligheder som for eksempel pædagogerne varetage undervisningen af de fagligt svageste. Ved at sikre økonomiske investeringer i folkeskolen, så færre elever falder fra og ikke trives. Stoppe med at tage opgaver ud af folkeskolen ved at finde på nye smarte tiltag som juniormesterlæren.

Lærerne er en stor og mangfoldig flok, men ønsker langt hen ad vejen det samme: At gøre en forskel for eleverne. At åbne deres øjne for verden gennem fagene. At give dem de bedst mulige forudsætninger for at gå videre ud i livet. At danne dem til at blive demokratiske medborgere med mening og retning på tilværelsen.

Derfor skal vi styrke lærerprofessionen. Så vi både kan tiltrække flere nye til faget og passe bedre på dem, vi allerede har.