Debat
"Vi har behov for et DCUM, der aktivt styrker vores fælles indsats for gode undervisningsmiljøer og trivsel – ikke unødigt bureaukrati, som dræner energi og ressourcer", Skriver Dorte Andreas og Gordon Ørskov Madsen.
Pressefotos: Skolelederforening & DLF / Redigering: Folkeskolen
Formænd: ”Vi vil på det kraftigste appellere til, at politikerne trækker forslagene tilbage”
Det er nødvendigt at rydde op i unødvendigt bureaukrati, men når man vil pille ved områder, der rent faktisk understøtter skolerne i dagligdagen, så undrer vi os.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
De fleste af os kan efterhånden blive enige om, at det på sigt betaler
sig at investere i vores fælles folkeskole og dermed vores børn. Derfor er det
også vigtigt, at vi tænker os ekstra godt om, når vi omfordeler eller fjerner økonomiske
midler, som har betydning for skolehverdagen. For at få en stærk folkeskole
skal vi have tilført penge – men selvfølgelig er vi også parate til at diskutere
de forskellige prioriteringer inden for folkeskolens økonomi.
Desværre
har vi for nylig set flere eksempler på decideret ukloge forslag til
besparelser på folkeskolen.
Lærernes eneste mulighed
I regeringens finanslovsudspil lægges der op til en stor besparelse på Center
for Undervisningsmidler (CFU), hvilket mange steder er lærernes eneste mulighed for
at låne bøger og materialer til undervisningen. Det hænger ikke sammen med
ønsket om at opprioritere brugen af analoge undervisningsmidler og dermed få
mindre skærm i skolen. Det vil ganske enkelt svække lærernes mulighed for at
lave varieret og motiverende undervisning.
Samtidig er det som led i besparelserne på den statslige administration hensigten
at nedlægge Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som til daglig arbejder
for at skabe gode børne- og undervisningsmiljøer ved hjælp af råd, vejledning og
værktøjer. Det står dog ikke klart, om det også betyder, at den nationale klageinstans
mod mobning i den forbindelse nedlægges, eller om den flytter et andet sted
hen.
Vi mener, at DCUMs fokus bør styrkes, så centret i endnu højere grad kan
understøtte skolerne i arbejdet med antimobning og uddanne
undervisningsmiljørepræsentanter. Det er det forebyggende arbejde, skolerne har
brug for – ikke en klageinstans, der ofte trækker gamle sager frem og skaber
mere bureaukrati end løsning. Klagesagerne kan i flere tilfælde handle mere om
at få ret end om reelt at støtte trivsel, og vi ser ofte, at lærere og ledere
presses til uhensigtsmæssige procedurer, der ikke er fremmende for det gode
samarbejde på skolerne. Det virker heller ikke som den rette prioritering i
forhold til at nedbringe bureaukrati.
Langt væk fra skolerne
Hvis vi lærere og skoleledere skulle pege på, hvor det ville give mest mening
at spare, ville det i hvert fald ikke være på den del af DCUM, der arbejder
forebyggende ogS konfliktnedtrappende, og som er med til at forstærke tilliden
til skolen.
Vi har behov for et DCUM, der aktivt styrker vores fælles
indsats for gode undervisningsmiljøer og trivsel – ikke unødigt bureaukrati,
som dræner energi og ressourcer.
Forslagene om at spare på CFU og DCUM er sandsynligvis opstået
et sted meget langt fra skolernes hverdag. Vi vil på det kraftigste appellere
til, at politikerne trækker forslagene tilbage i den kommende finanslov.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk