I 1800-tallet var det lovligt for danske lærere at straffe elever ved at slå dem med et ris bundet af tynde grene. Skammekrog var til gengæld forbudt.Tegning fra 1839 af George Cruikshank. Billede stillet til rådighed af British Library under Public Domain-licens.
Dengang læreren havde lov til at slå – et tilbageblik på straf i skolen
Folkeskolen skal have en ny ordensbekendtgørelse. Vi har benyttet anledningen til at kigge bagud på regler for straf af elever. Der er ikke sket afgørende nyt siden 1967.
Folkeskolen døjer med disciplinen, og undervisningsministeren
vil have elever til at gøre rent som straf for dårlig opførsel. Siden før vi
fik skolepligt, har lærere følt behov for at kunne sanktionere elever, der
ødelægger skolegangen for sig selv og andre. Engang var det spanskrør og skammekrog,
men siden 1967 har det – og al anden fysisk afstraffelse af skolebørn – været forbudt.
Annonce:
Den værste straf, lærer og skoleledere har lov
til tildele, er isolation fra klassens og skolens fællesskab. Og der er sket bemærkelsesværdigt
lidt på den front siden 1967, mener psykolog Sigga Waleng. Hun har i forbindelse
med sin ph.d. om skole-eksklusion gennemgået den lovgivning, der i mere
end to århundreder har reguleret disciplineringen af skoleelever.
1814 - 1938
I 1814 fik Danmark skolepligt og tilhørende skolelov, som
blandt andet krævede at: "Børnene skal vise skolelæreren respekt og
lydighed og nøje rette sig efter de anvisninger, han måtte give med hensyn til
opretholdelse af god orden i skolen".
Mange har nok en forestilling om 1800-tallets skole som et
sted, hvor lussingerne sad løst, og skammekrogen var permanent optaget, men loven
sagde faktisk noget andet:
Annonce:
"Med hensyn til straffene skal skolelæreren
især undlade enhver behandling, som kunne have en skadelig indflydelse på
børnenes kroppe eller stå i vejen for den forbedring, der er hensigten med
straffen. Han må aldrig slå børnene, klemme eller skælde dem ud.
Ligeledes må han ikke indføre nogen skammekrog eller skammebænk og på ingen
måde benytte vanærende straf, der kunne forhindre barnets følelse af ære og
snarere bidrage til at forhærde end forbedre det".
De tilladte sanktioner omfattede blandt andet at nægte en
elev at deltage i for eksempel legetimer eller at flytte dem flere pladser
tilbage i klassen, hvis de gentagne gange kom for sent.
Derudover havde læreren
ret til at afstraffe med et ”lidet Riis” eller en ”tynd Tamp uden Knuder”.
Annonce:
Han(læreren, red.) maa aldrig tillade sig at give Børnene Ørefigen, Stød eller Slag med Haanden, at knibe dem eller bruge Skieldsord imod dem. Ligesaa lidt maae han indføre nogen Skambænk eller Skamkrog, og overalt ingenlunde betiene sig af vanærende Straffe, som kunne qvæle Barnets Ærefølelse og mere tiene til at forhærde end forbedre det.
Hensigten i loven var at straffe så lidt som muligt og i
stedet opmuntre børn, der opførte sig godt og arbejdede hårdt, gennem
belønninger som mere opmærksomhed, tilladelse til leg og undervisning i
havearbejde og musik.
Om loven så blev overholdt i praksis er mere tvivlsomt. Også i de efterfølgende årtier. Flere kan måske huske at have fået en lussing af en lærer, også efter at det blev forbudt i 1967.
1938 - 1967
I 1938 blev der udstedt et kort dekret om orden i skolen. De
vigtigste disciplinære foranstaltninger var eftersidninger og fysisk afstraffelse.
Læreren skulle ideelt set opretholde disciplinen ved at "fokusere på at
påvirke børnene gennem sin personlighed og sit eksempel" og forsøge at
rette elevernes adfærd gennem instruktioner. Hvis det ikke lykkedes, kunne eftersidning
eller i særlige tilfælde korporlig afstraffelse anvendes.
Annonce:
Men der var grænser for hvilken straf, læreren måtte give. Eftersidninger
måtte højst vare en time, og fysisk afstraffelse var kun tilladt ved alvorlige
overtrædelser, især mod kammerater. Den måtte bestå af op til "tre slag
med en stok uden på barnets tøj".
1951-1986
I 1951 besluttede Københavns Skolekommission at forbyde
brugen af fysisk straf i skolen, og i 1967 kom forbuddet til at gælde hele
landet. Men der var udbredt konsensus om at lærerne så måtte have andre sanktionsmuligheder
over for elever, der ikke opførte sig som de skulle. Og fra da af blev eksklusion
det dominerende disciplinære redskab i danske skoler.
Der blev indført
mulighed for bortvisning med argumentet om, at isolationen fra
klassefællesskabet ville have en “betydelig forebyggende effekt”. Det var også
fortsat muligt at uddele eftersidninger.
Annonce:
I ordensreglementet fra 1967 er tankegangen desuden, at
formålet med de nye disciplinære midler "ikke primært er af strafmæssig
karakter, men at forsøge at afhjælpe den pågældende elevs
adfærdsproblemer". Det skal ikke ses som en straf, men som en hjælp til eleven.
1986 - 2024
I 1986 fik læreren lov til at bortvise en elev fra
klasseværelset med det samme – en sanktion, der stadig eksisterer i dag, og i 2010 medførte en lovændring, at magtbalancen mellem kommunerne og skolelederne ændrede
sig: Før 2010 tog kommunalbestyrelsen beslutninger om
skoleoverflytninger, i 2010 blev denne kompetence overdraget til skolelederen.
Denne ændring betød i nogle tilfælde, at børn ikke fik et relevant skoletilbud i
længere perioder.
Loven fra 2010 pålægger også skoleprofessionelle at
identificere årsagen til den uacceptable adfærd. Nu skal det afklares, hvad
årsagen til den uønskede adfærd er. Derudover skal lærere og skoleledere tale
med eleverne for at 'skabe forståelse for nødvendigheden' af at følge reglerne.
De sanktioner, som en skoleleder har ret til at anvende
ifølge ordensbekendtgørelse fra 2014, er stort set identiske med det, lederen kunne gøre i 1967: En times eftersidning, udelukkelse fra skolen i op til en
uge, overflytning til en anden klasse på samme årgang, overflytning til en
anden klasse i en anden afdeling af skolen og overflytning til en anden skole
inden for kommunen.
Sanktionerne har alle undtagen eftersidning det til fælles, at de er
baseret på udelukkelse fra klassefællesskabet som et disciplinært middel til at
regulere en elevs adfærd og dermed skabe orden. Lovgivningen behandler udelukkelser
fra skolen som noget, eleverne vil undgå.
Anvendelsen af de fem sanktioner ovenfor er desuden begrænset,
for eksempel kan suspension kun anvendes én gang, i særlige tilfælde to gange,
hvert skoleår. Det bliver dog ændret i 2020, så man lettere kan suspendere to
gange om året.
Ændringsforslagene, som i skrivende stund er i høring, vil blandt andet gøre lettere at overflytte en elev til en
anden skole i kommunen, kommunalbestyrelsen skal kunne pålægge forældre at
deltage i møder eller hente og bringe deres børn. Hvis ikke forældrene
samarbejder, skal kommunen kunne fratage forældre deres børneydelse. Derudover
fremgår det tydeligere, at man må
suspendere elever to gange pr. skoleår.
Kilde: ”Beyond
‘Disruptions’: A Critical Exploration of the Necessity of School Exclusions”
Ph.d.-afhandling af Sigga Waleng.