Matematikvejlederne har behov for at tale med hinanden både om didaktik og om arbejdsbetingelser, siger Bent Lindhardt
Over 500 skoler med i matematikvejleder-netværk
Danmarks Matematikvejleder Netværk, der blev oprettet sidste år, har nu over 700 medlemmer fra flere end 500 skoler. Netværket holder regionale og nationale møder, og de fleste kommuner er repræsenteret: Netværket har også holdt fire webinarer – blandt andet om Fælles Mål og om it i matematikundervisningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Matematikvejleder-netværket - DMN - er kommet godt fra start. Vi oplever, at den nyeste forskning møder praksisverdenen i netværket. Det fungerer godt, at det er Matematiklærerforeningen, CFU'erne og læreruddannelsesfolkene, der arbejder sammen her", fortæller Bent Lindhardt, der er lektor ved Kompetencecentret for matematikdidaktik, UCSJ og national koordinator for netværket.
"Ofte virker disse grupper i parallelle verdener, men her i netværket fungerer de godt sammen".
Netværket er startet med støtte fra Undervisningsministeriet, og formålet er at styrke de enkelte læreres kompetencer didaktisk og pædagogisk samt at fremme udviklingen af de matematiske fagmiljøer ude på skolerne.
Der er planlagt en national konference for matematikvejledere den 27. august i år.
Behov for at tale med hinanden
Bent Lindhardt fortæller, at der er flere uddannede matematikvejledere på Fyn og Sjælland, end der er i Jylland. Især halter Nordjylland bagefter, men det er netop besluttet, at 86 matematiklærere skal uddannes til matematikvejledere for nogle af de penge, der er givet af A.P. Møller Fonden til efteruddannelse.
Matematikvejledere uddannes i Nordjylland
Når vejledernetværket holder møder regionalt, kommer der mange deltagere.
"Matematikvejlederne oplever et behov for at tale med hinanden. Deres arbejdsbetingelser er meget forskellige. Nogle har ingen timer til arbejdet som vejleder, mens andre har måske 300 timer om året", siger Bent Lindhardt.
"På disse møder bliver der lejlighed til at drøfte centrale faglige problemstillinger for at udvikle matematikfaget og udveksle erfaringer og kommunale tiltag. Som et interessant eksempel kan nævnes, at lærerne på sidste møde i den sjællandske region fortalte om, hvor svært det er at mødes om matematikundervisningen. Efter folkeskolereformen og Lov 409 ser man ikke hinanden spontant og udveksler ikke længere faglige synspunkter. Der er formaliserede fagteammøder, men ellers har lærerne travlt og ikke tid til at tale med hinanden i løbet af dagen".
Han fortæller et andet eksempel. At det er et problem ude på skolerne, at der er opstået tre matematiske 'skoler' i skolen. Matematikken i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen kan nogle steder fremstå vidt forskellige. Der kommer til at mangle en rød tråd - en aftalt progression gennem skoleforløbet, som den faseopdelte skole gør problematisk.
Nationalt netværk for matematikvejledere
Sekretariat i hver region
Matematikvejleder-netværket har organiseret sig med et sekretariat i hver region. Men det er svært at finde økonomien til at drive netværket videre. Bevillingen til den nuværende organisation udløber 1. august i år.
"Alle medvirkende er enige om, at det behøver mere tid for at kunne 'stå på egne ben'. Derfor er der følere fremme i ministeriet om penge til det videre arbejde samt samtaler med UC institutionen om deres involvering. Men der er ikke altid overensstemmelse mellem vilje og iveren efter at finde pengene til at realisere tingene", siger Bent Lindhardt.
"Vi håber dog på, at det vil falde på plads. Vi har fået opbygget en stærk og stor organisation med en dedikeret gruppe af faglige spydspidser, som vil kunne løfte faget. Her kan der ske den vidensspredning, man ønsker, så de gode praksis-eksempler bliver synlige, og hvor den fagdidaktiske forskning kan formidles".
Nationalt netværk for matematikvejledere er startet
Fire webinarer kan ses
Netværket har det seneste år holdt fire matematikdidaktiske webinarer med en del deltagere fra hele landet. De foregår typisk en eftermiddag fra klokken 15 til 16, hvor den indbudte gæst fremlægger sit oplæg, og hvor lærerne bagefter kan chatte med oplægsholderen. Desuden er det muligt at se webinarerne senere på netværkets hjemmeside, matnet.dk
Her er webinarer, hvor læringskonsulent Klaus Fink fortæller om forenklede Fælles Mål i matematik, professor Mogens Niss taler om matematik og it, lektor Arne Mogensen fortæller om vigtigheden af pointer i matematikundervisningen, og lektor Michael Wahl Andersen taler om arbejdshukommelse.
Se webinarerne via link til højre for artiklen