På 10 af landets 18 læreruddannelser er der oprettet et såkaldt Playlab. På billedet ses det to etager store Playlab på Københavns Professionshøjskoles Campus CarlsbergFoto: Jesper Knudsen
Lego Fonden: Vores investeringer skaber dybere læring og mere motivation
Det fører til bedre læring og bedre trivsel, når der kommer mere leg ind i undervisningen i folkeskolen, lyder det fra Lego Fonden, som her begrunder deres store donationer til legende læring i skolen og på læreruddannelsen.
Siden 2018 har Lego Fonden investeret massivt i Danmark i udbredelsen
af legende til læring til børn, fra de begynder
i børnehaven, og til de forlader grundskolen.
Annonce:
Og det er ikke så underligt. For Lego Fondens administrerende
direktør Sidsel Marie Kristensen understreger i et mailsvar til Folkeskolen,
at det er fondens ”primære
formål at fremme læring gennem leg – ikke bare i Danmark, men i hele verden”.
For god undervisning er ifølge fonden netop legende
læring, og det er uanset, om det er i en dansk folkeskole eller undervisning ”i
en flygtningelejr i Bangladesh”, lyder det fra den administrerende direktør
Sidsel Marie Kristensen.
Ifølge hende er der ingen tvivl om, at legende læring ”skaber dybere læring, større engagement og
motivation”.
”Vi ved, at legen styrker børns trivsel,
udvikling og livslange læring. Legen giver dem en række vigtige kreative,
sociale, kognitive, fysiske og emotionelle færdigheder”.
Annonce:
Hilser kritikken velkommen
Sidsel Marie Kristensen
siger, at Lego Fondens store Playful Learning-samarbejde med landets lærer- og
pædagoguddannelser er et af fondens ”mest omfattende danske projekter”, og at
målet med samarbejdet fra starten har været ”ambitiøst”.
”Professionshøjskolerne
har haft et klart ønske om at styrke dagtilbud og skolerne til gavn for børn og
voksne, og det er vi glade for at kunne bidrage en smule til”, siger hun.
”Vi støtter derimod en legende undervisningsmetode, der kan
bruges på tværs af alle fag og klassetrin. Det er en undervisningsmetode, som
både styrker børnenes trivsel, udvikling og forskellige færdigheder, som de får
gavn af nu, men også som voksne”.
Direktøren peger på, at Lego Fondens investeringer kun udgør ”en
lille andel” af, hvad det koster at ”drive og udvikle en ordentlig
uddannelsessektor”.
”Men vi skal skabe den størst mulige forskel for de midler, vi
har til rådighed. Det gør vi gennem tætte partnerskaber med fx
professionshøjskolerne – og vi er overbevist om, at de bedste resultater bliver
skabt ved, at vi lader det være helt op til lærerne, hvordan de i sidste ende
integrerer leg i deres undervisning”.