For
mange lærere har for lave faglige forventninger til drengene, og undervisningen
er for boglig.
Sådan
lyder en lille del af det omfattende analyseapparat, der ligger til grund
for de syv anbefalinger, som en ekspertgruppe nedsat af Undervisningsministeret
netop er kommet med.
Ekspertgruppen
består af 20 personer, heriblandt både en lærer, en elev, en skoleleder og en
række andre fagfolk, interesseorganisationer og forskere. De blev i 2022 bedt
om at svare på, hvordan vi i herhjemme kan modvirke den stigende udvikling mod
et kønsopdelt uddannelsessystem, som man har kunnet se i både Danmark og
udlandet de seneste tyve år.
I dag
er svaret offentliggjort i form af en rapport med en lang række
anbefalinger til både dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser.
På
folkeskoleområdet er der samlet set syv anbefalinger:
1. Lærernes fordomme om drenge skal under lup
”Kønsstereotype
og fordomsfulde forventninger hos lærere og pædagogisk personale kan bekræfte
antagelser om, at piger er mere flittige, samarbejdende og dygtige, mens drenge
er mere konkurrenceorienterede og mindre disciplinerede. Samlet set kan det
medvirke til, at den enkelte elev ikke mødes med udgangspunkt i vedkommendes
faktiske potentiale”.
Dyk ned i eksperternes anbefalinger
Sådan
lyder én af begrundelserne for den første anbefaling fra ekspertgruppen, der
går ud på, at undervisningsministeriet skal igangsætte ”forsøg med at styrke en
reflekteret pædagogisk praksis i folkeskolen med fokus på at fremme
ligestilling og modvirke fordomsfulde forventninger til elever på baggrund af
deres køn (…)”
Det
skal gerne modvirke det faktum, at der er langt flere drenge end piger i
gruppen af svagt præsterende elever, og flere drenge end piger får udsat
skolestart og visiteres til specialklasser og specialskoler, som der står i
rapporten.
2. Mere praksisbaseret undervisning, tak
Kommunerne
skal i samarbejde med folkeskolerne understøtte en mere varieret og
praksisorienteret undervisning, lyder den anden anbefaling. Det skal bidrage
til, at særligt elever, som ikke motiveres af undervisningen, sikres de bedste
muligheder for faglig udvikling, læring og trivsel, som der står.
3. Lærere og ledere skal kønsuddannes
Køns-
og ligestillingsperspektiver skal være en større del af lærere og skolelederes
grunduddannelse, efteruddannelser og videreuddannelser, lyder den tredje
anbefaling fra ekspertrådet.
”Køns-
og ligestillingsperspektiver indgår kun i meget begrænset omfang i
undervisningsfagene på læreruddannelsen, og der eksisterer begrænsede
muligheder for efteruddannelse med fokus på kønsforskelle i undervisningen”,
lyder en af begrundelserne.
Mere
viden og større bevidsthed om egen praksis hos uddannelsesvejledere kan bidrage
til at modvirke
kønsstereotyper i unges uddannelsesvalg, står der.
”En
højere grad af køns- og ligestillingsperspektiver på uddannelserne skal sikre,
at alle elever i folkeskolen
mødes af fagpersoner, der er reflekterede om uhensigtsmæssige betydninger af køn
og bevidste om eventuelle kønsstereotyper. Det skal bidrage til, at alle elever
– uanset køn – får
samme muligheder for at udleve deres fulde potentiale”, lyder hensigten.
4. Undersøg: Er skoleudsættelse en god idé?
Undervisningsministeriet
bør sætte en undersøgelse i gang, så der kan blive klarhed om et spørgsmål, som
ekspertgruppen øjensynligt ikke kan komme med et entydigt svar på. Er det en
god idé at skoleudsætte nogle drenge?
”Nogle
kommuner har flere skoleudsættelser end andre, og der eksisterer ikke viden om
årsagerne til de forskelligartede tendenser. Ekspertgruppen finder, at der er
brug for et stærkere vidensgrundlag, før der kan gives anbefalinger vedrørende
udsat skolestart eller tidlige indsatser i folkeskolen med et særligt blik for
betydningen af køn”, lyder det i udvalgets begrundelse
”En
undersøgelse af forskelle i og konsekvenser af skoleudsættelser vil kunne give
et oplyst grundlag til at arbejde videre med eventuelle udfordringer forbundet
med kønsskævheden i skoleudsættelser”, står der også rapporten.
5. Ligestilling og kønsstereotyper skal skrives ind i folkeskoleloven
”Ekspertgruppen
anbefaler, at ved en revision af folkeskolens formålsparagraf eller læreplaner
skal overvejelser om at tilføje en formulering om at fremme ligestilling og
modvirke kønsstereotyp praksis indgå”, står der i rapporten.
En
sådan tilføjelse skal bidrage til, at alle elever uanset køn udfordres optimalt
fagligt og med afsæt i deres forudsætninger og potentiale, lyder begrundelsen
fra ekspertgruppen, der kalder tidspunktet for ”oplagt”.
”Folkeskoleloven
siger, at undervisningen skal tilrettelægges efter den enkelte elevs behov og
forudsætninger, men forholder sig ikke til, at dette skal gøres på en måde, der
nedbringer uhensigtsmæssige betydninger af elevernes baggrund – som fx køn og socioøkonomisk
baggrund”, lyder begrundelsen indledsningsvis.
”Den
forestående revision af folkeskolens læreplaner, som regeringen har udmeldt,
udgør en oplagt anledning til at indtænke fokus på kønsreflekteret pædagogisk
praksis i de pædagogiske og didaktiske rammer for folkeskolen”, fortsættes der.
”En
revision af formålsparagraffen i folkeskoleloven kan – i sammenhæng med øvrige
uddannelsesmæssige hensyn – bidrage til, at man politisk, ledelsesmæssigt og
pædagogisk forpligtes til en sammenhængende og systematisk indsats for at
nedbringe betydningen af køn for børn og unges faglige udvikling, læring og
trivsel”, lyder begrundelsen.
6. Eleverne skal vejledes bedre om deres valg af uddannelse
”Større systematik i vejledningsaktiviteter på tværs af
kommuner og en revision af UddannelsesGuiden skal sikre, at alle elever mødes
af en vejledning, der hjælper dem med at reflektere over uddannelsesvalg,
herunder betydningen af eventuelle kønsstereotyper. Det skal bidrage til, at
alle elever – uanset køn – får samme muligheder for at udleve deres fulde
potentiale”, lyder det i rapporten.
7. Kommunerne skal lede efter kønsdata
Den sidste anbefaling fra ekspertgruppen går til kommunerne,
som ifølge udvalget bør ”understøtte en databaseret ledelsespraksis på
folkeskolerne, der kan være med til at sikre refleksion over, hvilke forståelser
af køn, der er på spil i den pædagogiske praksis”, som der står.
”Databaseret ledelse kan give mere
baggrundsviden om forskelle i faglig udvikling og resultater blandt forskellige
elevgrupper og kvalificere hverdagserfaringer fra praksis. Dette kan bidrage
til en større opmærksomhed på betydningen af køn for faglige resultater
generelt, og dermed også en opmærksomhed på at sætte ind, hvor der
identificeres udfordringer”, lyder begrundelsen.