Debat
Mens vi venter på lovgivning fra EU, er der et stykke arbejde, der ikke kan vente, lyder det fra dekan Jakob Harder fra Københavns Professionshøjskole og professor Ole Sejer Iversen
Foto: Svend Rossen
Debat: Resten af Europa venter ikke, mens vi lader vores børn finde rundt i den digitale verden på egen hånd
Børnenes digitale liv kalder på lovgivning, men også på obligatorisk undervisning i teknologiforståelse, skriver dekan Jakob Harder og professor Ole Sejer Iversen i dette debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Politikere
og skoleledelser er i år begyndt at sætte rammerne for digital teknologi i
bestræbelserne på at bruge digitale teknologiers fordelagtigt og samtidig
minimere teknologiernes uønskede effekter på børn og uddannelse. En sådan
rammesættelse er nødvendig, men den skal suppleres med obligatorisk
teknologiforståelse i folkeskolen og på ungdomsuddannelser for at have en
langtrækkende effekt på vores samfund.
SnapChats anvendelse af chatbotten 'My AI' har hen over
sommeren bragt diskussionen på kogepunktet i Danmark og aktualiseret, hvad
forskere i årevis har betegnet som et fundamentalt problem. Der er et
ureguleret marked for den “gratis” software, som danner rammerne for vores
børns sociale verden.
Gennem nationale initiativer, men også transnationale
rammeaftaler skal virksomheder have et sæt spilleregler, som klart og tydeligt
markerer, hvad vi finder acceptabelt for børn og unge. Arbejdet er begyndt på
EU plan med The
Digital Action Plan og den såkaldte EU 'AI act', som forventes at spille en
stor rolle i de enkelte medlemslande herunder også i Danmark.
Den danske facon
Mens vi venter på denne lovgivning fra EU og eventuelle
danske lovgivningsinitiativer, er der et stykke arbejde, der ikke kan udskydes
længere.
Gennem uddannelse i folkeskolen og gymnasier skal vi sikre, at alle
børn og unge uanset postnummer, køn og alder får et fagligt fundament i
teknologiforståelse, der gør dem i stand til kritisk og konstruktivt at tage
stilling til digitale teknologier i deres verden og på sigt være med til at
bygge et demokratisk Danmark - også i det digitale. Derigennem får børn og unge
også en kvalificeret stemme i spørgsmål om digital teknologi, som vi som voksne
skal lytte til i den igangværende rammesættelse af digitale teknologier.
Lad os
tage diskussioner på den danske facon – gennem dialog og ikke igennem gennem
forbud. Ellers efterlader vi blot eleverne i stikken.
Plan ligger allerede på ministerens bord
Det er efterhånden et par år siden, at forsøgsperioden med teknologiforståelse på en række udvalgte folkeskoler
udløb. Erfaringerne var positive og pegede samtidig på, hvad der skal justeres.
Men siden er intet sket. Politikerne sidder på hænderne.
Hvis regeringens visioner om åndsfrihed, ligeværd og
demokrati for børn og unge skal opfyldes i en verden, hvor vi måske nok kan
sætte rammer, men hverken kan eller bør blokere for al digital teknologi, kunne
et godt sted at starte være at indføre digital teknologiforståelse som en
obligatorisk del af børn og unges uddannelser. Planen for en obligatorisk
digital teknologiforståelse ligger allerede på undervisningsministerens
skrivebord. Den kan passende koble sig tæt til regeringens digitaliseringsstrategi.
Nu må politikerne tage stilling til, om det er nu, vi
skal til at hjælpe børn og unges vej i den digitale verden, eller om det lige
skal simre i gryden nogle år endnu. Det er ikke svært at se, hvad vores børn
har brug for.
Men vi skal
samtidig huske at bruge den danske folkeskole til det, den er så god til: At
danne nye generationer. Ikke i billedet af vores egen forgangne tid, men til
den tid, som nye generationer vokser op i.
Eleverne skal kunne udvikle deres
egen forståelse af digital teknologi, så de kritisk og konstruktivt kan deltage
i udviklingen af deres eget liv, i fællesskaber og i samfundet, hvor digital
teknologi også i fremtiden vil spille en stor rolle.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.