Pisa: Sverige sakker bagud i integration

Et stort forskningsprojekt skulle afklare, hvorfor indvandrere klarer sig bedre i skolen i Sverige end i Danmark. Men den nyeste Pisa-undersøgelse viser, at det ikke længere er tilfældet. Derfor må forskningsprojektet nu omdefineres, siger forsker.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pisa 2009 viser, at det er lettere for indvandrerelever i Danmark at bryde den sociale arv, end det er for indvandrerelever i Sverige.

"Vi har altid gået og troet, at Sverige var bedre end Danmark. Vi ved ikke, hvad det er der gør sig gældende nu. Vi kan se, at generelt er læsefærdighederne for tosprogede gået ned i Sverige. Forskellen mellem ikke tosprogede og de tosprogede i Sverige er blevet større. Der er en eller anden proces i gang i Sverige i den forkerte retning. Men vi kan ikke ud fra de her simple statistiske sammenhænge dykke ned og se, hvad der sker", forskningsleder ved Anvendt Kommunalforskning (AKF) Beatrice Schindler Rangvid, der er en af forskerne bag den netop offentliggjorte Pisa Etnisk.

Hun er på initiativ af Skolerådet i gang med et andet forskningsprojekt, der netop skulle afdække om Danmark kan lære noget af den måde, Sverige organiserer undervisningen på.

"Men vi kan ikke længere kigge mod Sverige - i hvert fald ikke i følge de resultater man finder i Pisa 2009".

Det betyder ikke, at forskningsprojektet bliver aflyst.

"Udgangspunktet var at man ville se på, hvad de kan i Sverige i forhold til de tosprogede elever. I stedet må vi kigge på, hvad det er for forskellige muligheder at tilrettelægge undervisningen i de to lande", siger Beatrice Schindler Rangvid.