Anmeldelse

Sproget kommer ikke af sig selv

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mellem 8.000 og 10.000 timer. Så meget vågent hverdagsliv tilbringer de fleste børn i Danmark i daginstitution, fra de er et til seks år. Samtidig peger pædagogisk forskning på en tydelig sammenhæng mellem børns tidlige sprogudvikling og deres resultater senere i skoleforløbet.

Fakta:

Titel: Sproget kommer ikke af sig selv

Forfatter: Else Maarssø, Anna Elisabeth Noack

Pris: 159 kroner

Sider: 119 sider

Type: Bog

Forlag: DafoloKroghs Forlag

Disse to forhold har medført skarpere fokus på den sproglige udvikling hos småbørn. Ikke bare skoler, men også dagplejegrupper, vuggestuer og børnehaver har, hvad enten man kan lide det eller ej, med pædagogiske læreplaner og obligatoriske sprogvurderinger fået kravet om viden om sprogudvikling på tæt og nødvendigt hold.

Det er udgangspunktet for bogen "Sproget kommer ikke af sig selv".

I en uddybet overskriftsform med præciserende ordforklaringer og kommenterede eksempler giver bogen let og ubesværet læseren en forståelse af de væsentligste aspekter af børns sprogtilegnelse. Afsættet er normaludviklingen af modersmålet, men både skriftsproget og tilegnelsen af et andetsprog har også fået et kapitel.

Bogen er skrevet som en håndsrækning primært til personalet i daginstitutioner, der - som forfatterne påpeger det - ikke er systematisk rustet til de mange opgaver, som de har fået pålagt i forbindelse med børns sprogudvikling.

Og sådan skal bogen også læses. Som en fin, hurtig og letlæst introduktion til viden om et omfattende og facetteret emne. En bog, der understreger vigtigheden af, at børn er omgivet af voksne med en veludviklet sproglig bevidsthed. Og det er nyttig viden for både pædagoger, studerende, børnehaveklasseledere, indskolings- og andetsprogslærere.