Tosprogsberedskab i kommunerne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

København

Kontoret for Integration og Mangfoldighed

Kontoret har hovedansvaret for udvikling, evaluering og kvalitetssikring af integrationsindsatsen på de faglige kerneområder - dagtilbud, skole og fritidstilbud.

14 ansatte, hvoraf seks pædagogiske konsulenter på skoleområdet. Alle seks konsulenter er varslet fyret, og kontoret lukker per 1. april. Der er i den nye struktur for Børne- og Ungeforvaltningen intet nævnt om integration, og der vil fra 1. april ikke være nogen konsulenter, der har som deres opgave at varetage tosprogede på folkeskoleområdet.

Kommunen har 10.278 tosprogede ud af i alt 31.689 elever.

Hidtil én konsulent per cirka 1.700 tosprogede elever. Nu ingen konsulenter til 10.278 tosprogede elever.

Århus

Videncenter for Integration

Centeret arbejder med børn og unge med dansk som andetsprog fra 0-18 år. Opsamler, udvikler og formidler viden om og erfaringer med, hvad der virker i forhold til læring og udvikling for børn og unge med dansk som andetsprog. Understøtter konkrete udviklingstiltag og indsatser i dagtilbuddene, på skolerne og i fritidslivet, der handler om udvikling af sociale, faglige, kulturelle og samfundsmæssige kompetencer.

Kontoret har 24 ansatte, hvoraf otte pædagogiske konsulenter alene tager sig af skoleområdet. To af disse arbejder dog kun med henvisning af tosprogede til andre skoler end distriktsskolen, fordi Århus Kommune har begrænset det frie skolevalg.

Kommunen har 5.818 tosprogede ud af i alt 29.187 elever.

Én konsulent per cirka 700 tosprogede elever.

Aalborg

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

To konsulenter i 1½ stilling arbejder decideret med skoleområdet ud af et tosprogsteam på fem ansatte i 3½ stillinger. Hele konsulentteamet arbejder tæt sammen og har ansvaret for udmøntning af den politisk besluttede »tokulturelle model«.

De to konsulenter på skoleområdet har desuden opgaver med visitation, modtageklasser, modersmålsundervisning, tildeling af timer til dansk som andetsprog, vejledning til skoler, videreuddannelse af lærere, udarbejdelse af evalueringsværktøjer, samarbejde med specialteam omkring tosprogede med specialundervisningsbehov.

Kommunen har 1.892 tosprogede ud af i alt cirka 18.763 elever i folkeskolen.

Én konsulent til cirka 1.300 tosprogede elever.

Odense

Sprogteamet

Et sprogteam med seks konsulenter plus administrative medarbejdere tager sig blandt andet af generel læsestrategi og dansk som andetsprog. Alle konsulenter skal tænke tosprogede ind, for tosprogethed skal ikke blive ved med at være noget specielt. Tre af de pædagogiske konsulenter tager sig særligt af de tosprogede. De tager sig af overordnet planlægning og støtte til skolerne. Odense er dog også ved at reducere, så der kun bliver to pædagogiske konsulenter. Der er desuden på tosprogsområdet ansat otte sprogpædagoger, der udøver konkret undervisning i institutioner og på skoler.

Kommunen har 3.612 tosprogede ud af i alt cirka 18.000 elever.

Én konsulent per cirka 1.200 tosprogede elever.

Esbjerg

Pædagogisk udvikling

Én pædagogisk udviklingskonsulent tager imod alle de tosprogede, der kommer, sørger for mulighed for tolke, opretter modtageklasser og organiserer netværksmøder for dem, der arbejder med de tosprogede.

1.800 tosprogede ud af cirka 14.000 elever.

Én konsulent per 1.800 tosprogede elever.

Randers

Kontoret for Pædagogisk Udvikling

Én konsulent er ansat i 0,6 stilling til at koordinere indsatsen for tosprogede børn og unge og hjælpe skolerne. Konsulenten underviser også i modtageklasserne. Der er desuden en familieafdeling, som er i berøring med området.

551 tosprogede ud af i alt 10.100 elever.

Én konsulent (stilling) per cirka 900 tosprogede elever.