Ordblinde

Jesper Sehested er selv ordblind og har samtidig ladet sig inspirere af alle de historier, han har hørt ordblinde fortælle gennem årene.

Ny bog beskriver ordblinde børns tanker om de drilske bogstaver

Jesper Sehested havde mange negative tanker om sin ordblindhed, da han gik i skole. Først da han begyndte at fortælle om sit læsehandicap, forsvandt de. Nu har han skrevet en bog, som skal hjælpe ordblinde elever til at sætte ord på deres følelser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Negative tanker og følelser kan tage over i både skolen og i fritiden, når man er ordblind. Det har Jesper Sehested prøvet på egen krop. Han havde meget svært ved at lære at læse og stave, og kampen med bogstaverne fik ham til at føle sig anderledes end sine kammerater.

For at slippe for bogstaverne lavede han ballade og klovnede i timerne. Men i 10. klasse indså han, at hvis han turde bede om hjælp, så ville folk gerne hjælpe ham. Det vendte hans verden rundt.

”Jeg gik fra at skjule det, jeg havde svært ved, til at være åben om det. Det betød, at jeg begyndte at sætte ord på mine tanker og følelser omkring bogstaverne”, fortæller Jesper Sehested om sig selv i sin nye bog ’Sæt ord på ordblindheden’.

Bogen er målrettet elever fra 4. til 9. klasse og skal hjælpe dem til at snakke om deres tanker og følelser og læsning, som det hedder i undertitlen.

Julie læser langsomt

"Overskriften på historien var ”Hvem husker hvad?” efterfulgt af fire sider tekst. Nok til at Julie allerede var blevet træt.

Tanken: ”Hvordan skal jeg nogensinde nå at læse dem…”, poppede op i hendes hoved med det samme.

Den var hurtigt blevet efterfulgt af endnu en negativ tanke. Så ’en til. Og så ’en til…

Julie kom til at vende hovedet op mod tavlen, samtidig med at læreren så ned mod hende. ”Jeg er en idiot… hun så mig”, tænkte hun og skyndte sig at kigge ned på sit papir. Men det var for sent".

I bogens seks historier bliver hovedpersonerne udfordret på deres følelser og tanker om sig selv og bogstaverne. Det giver læserne nye perspektiver på, hvordan det er at have svært ved at læse. Samtidig åbner en række spørgsmål efter hver historie for en snak om de svære tanker og følelser, der gemmer sig bag ordblindheden:

  • Er der noget, du kommer til at tænke på, når du hører historien om Julie?
  • Hvad synes du om, at Julie siger, hun har glemt sin computer?
  • Hvornår oplever du at have negative tanker om skoleopgaver?
  • Hvornår har du positive tanker om skoleopgaver?

Et redskab til at åbne børnene

Bogen er sat med stor skrifttype og godt med luft på siderne, og hvert kapitel indledes med en helsides tegning. Jesper Sehested forestiller sig, at lærere læser bogen sammen med ordblinde elever – eller at forældre læser den med deres barn.

Han stiller i udsigt, at de får skabt et fælles sprog om, hvordan bogstaverne driller. Herfra bliver det lettere at tage imod nye udfordringer fyldt med bogstaver, bebuder han.

”Nogle af spørgsmålene kan barn og lærer snakke om, uden at det handler direkte om barnet selv. Så det er et form for redskab til at åbne børnene, så deres tanker og følelser ikke blokerer for deres læring”, lyder det fra Jesper Sehested.

Bogens seks historier er fiktion. De er inspirerede af alle de historier, forfatteren har hørt fra ordblinde i de snart ti år, han har drevet forfatter- og foredragsvirksomheden Etlivsomordblind.

Sæt ord på ordblindheden – snak om tanker, følelser og læsning, af Jesper Sehested, 109 sider, Etlivsomordblind.dk, pris: 250 kroner.