Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Traditionel grammatikundervisning med
udfyldningsopgaver, enten på papir eller digitalt, praktiseres stadig i stor
stil, skriver Jenni Tved og Maria Jahns Skaaning i deres diplomprojekt fra
Københavns Professionshøjskole. Det til trods for at forskning viser, at
eleverne ikke lærer ret meget af denne form for undervisning – og at det kan have
en skadelig effekt på elevernes lyst til at lære grammatik.
Jenni Tved og Maria Skaaning oplever, at lærerne
efterlyser nye undervisningsmaterialer, der kan erstatte traditionelle,
præskriptive udfyldningsopgaver, ”eftersom deres undervisning i høj grad er
bundet op på de materialer, lærerne har til rådighed”. Med deres projekt har
de ønsket at iværksætte ”et vejlednings- og undervisningsforløb for vores
dansklærere, der kan støtte dem i at ændre deres tilgang og syn på
grammatikundervisningen og deres praksis”.
De er bevidste om, at ændring af praksis
ikke kommer af sig selv, og at det tager tid at indføre noget nyt.
”Her spiller
vi danskvejledere en stor rolle, da det ikke er nok i sig selv blot at
informere om kontekstualiseret grammatikundervisning. Det er i stedet
nødvendigt, at vi vejleder vores kolleger i, hvordan de kan undervise i
grammatik på en anden måde ud fra et konkret materiale og metodik, som de kan
tage til sig og selv udvikle videre på”, skriver de.
”Hvordan kan vi som danskvejledere organisere,
facilitere og udvikle vejledning for danskkolleger i udskolingen gennem et
undervisningsforløb om kontekstualiseret grammatikundervisning”, spørger de i
problemformuleringen.
Fokus på kommunikation
Forskning
anbefaler en mere helhedsorienteret og funktionel tilgang til grammatik: ”Undervisningen bør være tilrettelagt, så
eleverne ikke blot lærer enkeltstående elementer af grammatikken, men i stedet
arbejder med sproget som en sammenhængende helhed, hvor både ord-, sætnings-
og tekstniveau er centrale”.
Jenni
Tved og Maria Skaaning refererer blandt andet lektor og ph.d. Kirstine Kabel,
der har formuleret tre didaktiske principper for kontekstualiseret
grammatikundervisning, som kan være med til at sikre, at eleverne lærer
grammatikkens grundelementer samtidig med, at de lærer at anvende sproget i
kontekst:
· Eleverne
skal arbejde med meningsfulde, hele tekster,
· Eleverne
skal lære at deltage i undersøgende og dialogiske samtaler,
· Eleverne
skal støttes i at undersøge og skabe forbindelser mellem sproglige valg, tekst-
og sætningsniveauer og konteksten.
Kontekstualiseret grammatikundervisning har fokus på
kommunikation frem for på standardiserede opgaver. Kommunikation kan være
samtaler om og forståelse for sproget og sproglige valg i eksempelvis en
skriftlig tekst i stedet for huskeregler og udenadslære.
Grammatisk komma
og verber i 7. klasse
Jenni Tved og Maria Skaaning har undersøgt og
analyseret en vejledningsproces med to dansklærere i en 7. klasse.
Vejledningsprocessen bestod af et undervisningsforløb baseret på kontekstualiseret
grammatikundervisning, kvalitative interviews med dansklærerne, vejledningmøder
mellem undervisningslektioner, observation af undervisning og et afsluttende
vejledningsmøde med fokus på den fremadrettede grammatikundervisning.
I
interviewet fortalte begge lærere, at de ikke oplever, at eleverne får udbytte
af traditionel grammatikundervisning, og ingen af dem har en fast struktur for
arbejdet – heller ikke i årsplanen.
Begge lærere efterlyste et alternativ, hvor de
særligt kan få eleverne til at skrive og selv finde og rette deres fejl. Verbernes
tider og det grammatiske komma er områder, de syntes, er svære for eleverne, og
forløbet kom derfor til at handle om dette.
Efter at have interviewet lærerne
konkluderer Jenni Tved og Maria Skaaning, at der både er ”store forskelle i
deres holdninger og deres undervisning”, og de er derfor optaget af at opbygge
et fagligt samarbejde, der kan motivere og stimulere begge lærere.
De udviklede et forløb til
lærerne, som tog udgangspunkt i stort set samme struktur i alle lektioner:
· Indledende
tænkefase, hvor eleverne både individuelt og dialogisk reflekterer over en begyndende
sætning og forbereder deres skriveøvelse,
· Grammatisk
fase, hvor læreren præsenterer en modeltekst for eleverne og gennemgår
udvalgte grammatiske områder (verbernes tider). Eleverne arbejder med at
identificere og tale om det grammatiske metasprog i modelteksten,
· Skrivefasen,
hvor eleverne anvender deres forberedende arbejde fra de to første faser til at
skrive deres egen tekst.
Dygtige sammen?
Begge lærere gav
udtryk for, at de oplevede, at eleverne rykkede sig og var blevet meget mere
aktive i grammatikundervisningen. Men i vejledningsprocessen blev det tydeligt for Jenni
Tved og Maria Skaaning, at de to lærere ikke var vant til at samarbejde om
undervisningen, trods det at de var på samme årgang og også fungerede som
to-lærere hos hinanden.
Målet med vejledningsprocessen
var blandt andet, at lærerne kunne overtage strukturen fra deres forløb til at
videreudvikle den fremtidige grammatikundervisning, og lærerne havde også flere
konkrete forslag til fremtidige emner, og sammen med vejlederen som dialogisk
samtalepartner var de meget engageret i at udvikle deres undervisning. Lærer 2 var
dog bekymret for, at hun nu ikke længere blot skulle følge et forløb, men selv
skulle forberede noget nyt, hvorimod lærer 1 var mere motiveret. Her understreger Janni Tved og Maria Skaaning, at det er vejlederens ”opgave at facilitere en fremadrettet proces, hvor
begge lærere oplever, at de bliver vejledt i deres behov”. Udfordringen lå i,
at lærerne var forskellige steder i forhold til at være engageret i udvikling
og forberedelse, derfor ville den ene opleve, at det var nemmere at gøre det
selv, hvor den anden måske ville opgive at fortsætte, skriver de.
I vejledningen af
de to lærere indgik de derfor konkrete aftaler om, hvordan de skulle arbejde
fremadrettet, og hvordan vejlederen kunne hjælpe deres samarbejde i en fortsat
positiv retning.
På baggrund af deres undersøgelse
konkluderer de, at danskvejlederen har en yderst vigtig rolle i forhold til at
sikre det faglige samarbejde:
”Den danske folkeskole er i høj grad baseret på
megen selvbestemmelse hos lærerne og en stor tillid fra ledelsen, men vi
oplever som vejledere, at mange ting ikke bliver gjort, fordi lærerne både
føler sig pressede på tid, men også fordi det i mange tilfælde ikke er
tydeligt, hvem der har ansvaret for at sikre at eksempelvis samarbejde finder
sted”.
Der bør være en tydelig
organisationsstruktur på skolerne, hvor de som vejledere har ”en central rolle,
der sikrer, at professionel læring finder sted. Vores mål er, at lærerne bliver
dygtige undervisere sammen”, og her kan vejlederen være med til at sikre
facilitering af struktur, proces og indhold.