Inspiration
Porcelænspigen af Søren Jessen.
Privatfoto.
Porcelænspigen: Den er "fuldkommen fantastisk"
Romanen åbner læsernes øjne for, hvordan det er at være ung, introvert og stille.
Når
man læser bøger, har man muligheden for at ”se verden med den andens øjne”, som filosoffen Martha Nussbaum har sagt det. I litteraturen kan man
læse om andre liv og verdener.
Hvordan leves livet i Ghana? Hvilke problemer
har man som ung i Idaho? Hvordan er det at leve med en psykisk sygdom? Hvordan er det
at møde livet, hvis man er introvert og har angst?
Det kan være svært at forstå, at nogle unge ikke
”bare kan tage sig sammen”.
I Sørens Jessens graphic novel kan man læse
om den introverte og stille porcelænspige. Romanen giver et indblik i,
hvor svært det kan være at være ung. Det er ikke nemt at være ”Spirrevippen”, ”Glastøsen”
eller ”Porcelænspigen”, når man er datter af en robust murer og en solidt
bygget mor på mere end 100 kilo.
Rammer målgruppen
Søren
Jessen er årgang 1963, han har tegnet siden han efter sin studentereksamen
skulle ”i gang med noget”. Han blev tegneserietegner, fik et oliemaleri med på Kunstnernes
Sommerudstilling og udgav i 1990 sin første børnebog 'Dino rejser til
byen'. Han har tegnet lige siden og efterhånden også skrevet mange bøger,
herunder billedbøger, graphic novels, børnebøger og ungdomsbøger.
'Liv
på spil' og 'Alt på spil' er ungdomsbøger af Søren Jessen, der er blevet læst af mange elever i
folkeskolen. I begge bøger får hovedpersonerne fingrene i et computerspil, som kontrollerer det virkelige liv. Her rammer Søren
Jessen - som altid - en målgruppe, der kan se sig selv i romanens personer og
miljø. Han har skrevet om klimakatastrofer, om flygtninge og han har en
hang til Kafkas sære verden.
Altid bagerst
I ”Porcelænspigen” gør han det, han mestrer så
aldeles fremragende: Han skriver og tegner i én og samme arbejdsgang. Porcelænspigen
tager med sin klasse til Rom. Når de er på tur, går hun altid bagerst. Så
kan hun overskue resten af gruppen, der er ingen, der kan gå bag hende. Hun
ser, hvordan de andre slentrer afsted, mens de skubber, pjatter og dasker til
hinanden. Og mørkkrøllede Patrick slentrer også afsted i sin daskende og
pjattende stil. De kommer hen til Colosseum, og her bliver de alle blæst bagover af dens storhed, og der går et historisk vingesus gennem dem, alt imens læreren
taler og taler.
Senere på dagen går porcelænspigen
alene gennem Rom. De andre følges altid ad to og to eller i faste grupper.
Pludselig er hun faret vild, men heldigvis finder hun tilbage til kendte
steder. Og her støder hun på Patrick. De går sammen tilbage til Colosseum. Her er en fin
illustration, hvor pigen står hvid og porcelænsskør med blå baggrund. Hun slår
ud med armene, og i taleboblerne, i dialogen, mellem Patrick og hende står der:
”Hvad
laver du?”
”Øver mig”
”I
hvad?”
”I
for helvede at slå lidt ud med armene”
Porcelænspigen
prøver at slå ud med armene. Måske skal hun fortsat anstrenge sig hver
eneste dag for at holde sammen på sig selv, men hun har fået knæk i den ydre
porcelænsskal.
Så
nemt er det ikke i virkeligheden for introverte unge med social angst
eller andre psykiske udfordringer. Alt kan ikke løses ved en tur til Roms
ruiner eller gennem mødet med en sød og ukompliceret dreng. Men bogen giver et
fint billede af, hvordan verden er, når man ser den fra et andet perspektiv.
På
den sidste illustration står der: ”Fuldkommen fantastisk”. Det er en kommentar
fra porcelænspigen, hvis ydre skal er knækket og nu ligger i ruiner, ligesom
Roms mange ruiner. Det kunne også være min
kommentar til Søren Jessens graphic novel: Fuldkommen fantastisk, at man kan
tegne og skrive så sammenhængende.