Eleverne i 9.x på Skorpeskolen kunne vælge mellem forskellige slags opgaver i analysen. Frederik var vild med at lave personkarakteristik som South Park-figurer. Se den interaktive version længere ned i artiklen, hvor man kan finde tekstreferencerne.
Elever: ”Det er så meget bedre, når man selv vælger bogen”
Hverken Augusta eller Frederik fra 9.x er normalt vilde med at læse, men da deres lærer lod dem vælge mellem tre bøger, klassen var blevet enige om, blev de fanget. De valgte også selv, hvordan de ville analysere den.
”Jeg læser kun de bøger, jeg bliver bedt om at læse i
skolen. Jeg havde problemer med at læse i de mindre klasser, så jeg er aldrig
blevet glad for det. Kun Harry Potter og tegneserier”.
Sådan siger 14-årige
Frederik fra 9.x på Skorpeskolen i Hellebæk nordvest for Helsingør, når han skal fortælle, hvordan han har det med at
læse bøger.
Alligevel blev han fanget af bogen ’Drengene’. Måske fordi
han selv havde valgt den.
Klassen havde talt om emner, og ud fra det havde
deres dansklærer Trine Ferdinand fundet tre forskellige bøger, de kunne vælge
imellem.
”Det var ret fint med et udvalg, så man ikke bare fik
stukket en bog i hånden. Jeg kunne se mig selv lidt i bogen. Det handler om en gruppe
venner, og den minder meget om min vennegruppe. Det føltes som om, det gik
stærkt, da jeg begyndte at læse, og pludselig var jeg halvvejs".
Annonce:
"Jeg kunne sætte
mig selv ind som en af karaktererne, og så var jeg jo nødt til at blive ved med
at læse”, fortæller Frederik.
Emnerne har stor betydning
Augusta går i samme klasse som Frederik, og hun er heller ikke
den største læsehest. Men emnerne betyder meget for, om hun har lyst, og igen
gør valget stor forskel, fortæller hun.
”Det er en virkelig god måde at arbejde på at have nogle bøger at vælge mellem. I tidligere forløb blev vi bare
givet en enkelt bog, og der har jeg ikke følt den store interesse".
Annonce:
"Her fangede analyseopgaverne mig heller ikke, men når jeg selv har valgt opgaven,
føler jeg, at jeg kan gøre det meget bedre”, siger hun.
Augusta valgte samme bog som Frederik, for hun kunne se
på bagsiden, at der var meget, hun kunne relatere sig til.
”Det handler om ungdom, det er min aldersgruppe, og det
viste sig at holde. Den blev bare bedre og bedre for hver side til et punkt,
hvor den virkelig fangede min interesse”, fortæller
hun.
Sjovt at lave south park-avatars
Annonce:
De to elever fremhæver også, at de kunne vælge mellem
forskellige opgaver, da de skulle analysere bogen.
”Det giver meget bedre svar. Man kan vælge de opgaver, som
passer til en selv og til bogen. Fx en kreativ opgave. Jeg lavede blackout
poetry og en skriftlig analyse. Vi lavede det sammen i min gruppe, og vi fik
nogle gode svar”, fortæller Augusta.
Frederik er enig.
”Det er virkelig fedt, at man kan vælge selv. Jeg lavede
south park-karakterer, hvor man skulle vælge en person fra bogen og så skabe en
avatar i et computerprogram. Der var mange valg, og man skulle tilbage til de
sider i bogen, hvor personen blev beskrevet for at gøre det. Det var meget
sjovere end bare at skrive det, for her kunne man lave karakteren og kigge
visuelt på det i stedet”.
Annonce:
Begge elever er klar til at gå på jagt efter andre romaner i samme stil.
Måske en toer.