"Hvis vi lader os styre af, at vi kun læser to romaner, som skal skrives på opgivelserne, så får eleverne ikke oplevelsen af, hvor fedt det er at læse en bog, som rammer en", siger danskkonsulent og -lærer Trine Ferdinand.
Privatfoto
Lærer: ”Vi skal holde op med at tro, at alle elever altid skal læse den samme roman”
Lærer og danskkonsulent giver sine elever tre romaner at vælge imellem. For hun mener, at læselyst er vigtigt, og der betyder valgfrihed meget. Eleverne kan også vælge forskellige analyseopgaver.
Håndholdte læsefællesskaber, kalder lærer på Skorpeskolen i Hellebæk nordvest for Helsingør Trine Ferdinand sin måde
at læse romaner med sin 9. klasse.
”Læselysten er dalende, og særligt efter 5.-6. klasse er den
frivillige læsning hos mange ikke-eksisterende. Derfor lagde jeg hovedet i
blød”, fortæller hun.
Udover at undervise på Skorpeskolen er hun også danskkonsulent
på CFU på Københavns Professionshøjskole.
Trine Ferdinand tror på, at dansklærerne er nøglen til at gøre noget ved
den faldende læselyst, og den seneste læseundersøgelse fra 2021 sagde tydeligt, at
medindflydelse og mulighed for at vælge, hvad man læser og læser om, er
afgørende.
”Man kan skrue op for besøg på skolebiblioteket, hvor man
finder hver sin bog, men vi ved, at det at tale med andre om det, man læser, er
en motiverende faktor. Derfor er vi nødt til at læse noget af det samme. Min
ide kom af folkebibliotekernes bogklubber. Hvad nu hvis vi gik sammen i grupper,
og jeg som dansklærer stiller muligheder til rådighed inden for det samme
tema?”.
Den ide er blevet til ’håndholdte læsefællesskaber, hvor hun
først bliver enig med eleverne om et emne, som interesserer dem, og derefter
finder tre romaner, som de kan vælge imellem.
Når de har læst romanerne, taler
de sammen i mindre læsegrupper og vælger, hvilke analyseopgaver de vil lave til
bogen.
Eleverne vælger mellem forskellige opgaver
Hendes 9.x har fået valget mellem ’Så Drukner Jeg’ af Ditte
Wiese, ’Drengene’ og ’Englene over København’ af Jonas
Kleinschmidt, som alle tre handler om problemer blandt unge.
”Jeg gik efter Kleinschmidt, fordi vi skal have
besøg af ham senere på året. Når man er teenager, har man brug for at
have bøger med personer, man kan identificere sig med. Ligesom da vi selv andre
læste 'Outsideren' eller 'Lev Stærkt, Dø Ung'".
"Men her er det nutidigt, for jeg
tror, at det er vigtigt, at de virkelig kan genkende sig selv. Der er meget
litteratur om alvorlig sorg og psykisk sygdom. Det er ikke dårligt, men lige nu
er de så optagede af at finde ud af, hvem de selv er, så det er godt med noget, de virkelig kan spejle sig i”, siger Trine Ferdinand.
Hun har lavet en padlet med litteraturopgaver, og herfra kan eleverne
selv vælge, hvilke opgaver de finder mest relevante for deres roman.
De kan fx lave en
personkarakteristik som en South Park-figur med alle karaktertræk og
beskrivende tillægsord, de skal finde i bogen.
Eller de kan lave ordfigurer, blackout poetry, citatplakater, en one-pager eller en
bookbento. Og de må også gerne høre bøgerne som lydbøger.
”Her handler det ikke om læsetræning eller meget dybdeborende litteraturanalyse. Det handler om at
blive forført og forelsket i en bog. At opleve en længere roman og have
spændende samtaler om den bagefter. De dybere litteraturanalyser har vi, når vi
læser kortere tekster. Og det er også dem, eleverne primært skal perspektivere til i den mundtlige prøve. Romanerne skal først og fremmest gribe eleverne”, forklarer
hun.
Med padlet-opgaverne har Trine Ferdinand heller ikke ekstra
arbejde med, at eleverne læser forskellige romaner.
Selvfølgelig skal hun have
læst eller hørt alle tre bøger, men hun laver ikke individuelle opgaver til
hver bog.
”Vi er nødt til at være åbne for, at der er forskellige
måder at arbejde med romaner i danskundervisningen".
"Hvis vi lader os styre af,
at vi kun læser to romaner, som skal skrives på opgivelserne, så får mange elever ikke oplevelsen af, hvor fedt det er at læse en bog, som rammer en.
"Det står jo
ingen steder i prøvevejledningen, at det skal være de samme to romaner, man opgiver for hele
klassen. Romanopgivelserne kan sagtens være individuelle, så længe de kan indgå i klassens fordybelsesområder”