Debat
Lea Jensen har flere gange oplevet skoleforskere præsentere deres resultater og tænkt, at det her ved og gør de fleste folkeskolelærere da i forvejen
Privatfoto
Debat: Hvor er skoleforskerne med lærerbaggrund?
Vi har mange skoleforskere i Danmark, men for få har erfaring fra klasselokalet. Hvis vi vil bygge bro mellem forskningen og praksis, bør flere forskere med lærerbaggrund få del i forskningsmidler og ph.d.-stipendier.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg
sad for nyligt i auditoriet på Danmarks Pædagogiske Universitet til danskfaglig
konference. Der var spændende ting på programmet, blandt andet præsentationen
af et nyudviklet læringsmateriale til at bestemme niveauer i børns skrivning
med.
Systematisk afprøvning havde vist skriveværktøjets anvendelighed, og forskergruppen
lancerede det til konferencen som et redskab, der kunne støtte lærerne i at opstille
skriveopgaver tilpasset elevernes udvikling.
Materialet
virkede nyttigt, især med henblik på tidsbesparelser i en travl lærerhverdag. Men
det var tankevækkende, at ingen italesatte, at dansklærere og læsevejledere jo
faktisk er uddannet i at gøre nøjagtigt det samme som materialet. Læringsmidlet
fremstod derfor for mig som et elektronisk take på folkeskolelæreres almindelige
praksisviden.
Det
er ikke første gang, jeg har haft den slags oplevelser. Som deltager ved flere af
den type forskningskonferencer om læring og didaktik i folkeskolen, har jeg
flere gange undrende tænkt ved præsentationen af projektets fund; det her ved
og gør de fleste folkeskolelærere da i forvejen.
For
få skoleforskere har lærererfaring
Efter
endt undersøgelse er emnet selvfølgelig systematisk og transparent belyst,
løsrevet fra det anekdotiske plan og derved muligt at inddrage i velbegrundet
teoridannelse. Men jeg kunne nogle gange ønske mig lidt mere: En forskning der
kom videre end blot at beskrive det, der allerede sker i skolerne.
Det
er blevet påpeget, at for få undervisere på læreruddannelserne har solid
praksiserfaring med den grundskole, de uddanner lærere til at arbejde i. Det
leder mig til at overveje, hvor meget det vægtes, at skoleforskere har erfaring
med undervisning i folkeskolen?
Tæller praksiserfaring fra den folkeskole, som
forskningen skal foregå i, med og for, når der vælges projekter og stipendiater
til at modtage forskningsmidler? Nok for lidt.
Forstå
mig ret. Det er nødvendigt med skoleforskning, for vi har en udfordret
folkeskole. Dokumentarprogrammer om uro i klasseværelset og flugten til
privatskolerne, kombineret med gamle og nye fortællinger om vold og overgreb på
folkeskoler, og samtidens ligeledes problematiske flugt af lærere fra
læreruddannelsen, viser med al tydelighed, at der er plads til forbedring.
Derfor
er der ansat en mængde forskere til at udvikle, forbedre, forandre og optimere
på den nuværende skole. For ti år siden var antallet af skoleforskere på
offentlige midler omkring 540. Hvor mange der forsker i børns skolegang i dag,
kan jeg umiddelbart ikke finde tal på, men der er ingen grund til at tro, at
antallet er dalet.
Vi
skal bygge bro mellem forskning og klasseværelser
Ph.d.-rådet
for uddannelsesforskning har for eksempel årligt uddelt 12 stipendier til
gavn for folkeskolen siden 2011, og gør det stadig. Noget skoleforskning fører
til rigtigt gode ændringer, så problemet er ikke, at der laves skoleforskning.
Det er til gengæld, at mange flere af de stipendier burde gå til forskere,
der har praksiserfaringer fra skolehverdagen.
Jeg har været på LinkedIn og kigget på de
personer, der de seneste tre år har modtaget stipendier fra Ph.d.-rådet. Ud
fra min optælling har gennemsnitligt tre ud af tolv det, jeg vil kalde solid
praksiserfaring, da de har arbejdet i folkeskolen i mere end tre år. Det er
måske ikke al erfaring, der er angivet på personernes LinkedIn, men det tyder
på, alt for få af stipendiatmodtagerne, kender til hverdagen i folkeskolen.
Hvis flere forskere havde praksiserfaringer, kunne det
medføre, at hvad der i lærerøjne fremstår som dagligdags hændelser i klasserum,
ikke ledte til ahaoplevelser blandt forskere. I stedet kunne vi nå videre til
et plan, hvor forskningen kunne tænke videre fra ahaoplevelserne i stedet for
blot at konkludere på dem.
Forskelle i faglighed bidrager med forskellige perspektiver. Ikke
alle skoleforskere behøver at have besiddet en stilling i folkeskolen, men
hånden på hjertet; hvor mange af de nuværende mere end 500 forskere har? Hvis
vi ændrede dette, ville det bidrage til at bygge bro mellem forskningsviden og
lærerpraksis - til gavn for folkeskolen, dens elever og dens lærere.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk