Minister Ulla Tørnæs må finde en forklaring på, hvorfor det er lettere at få mange point til optagelsessamtalerne på nogle læreruddannelser frem for nogle andre, lyder det fra DF's uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen Dahl.

DF: Minister må forklare skæv pointfordeling på læreruddannelsen

Det er et problem, at det er markant sværere at komme ind på læreruddannelsen på Frederiksberg end i Hjørring via kvote 2, mener Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, som kræver en forklaring fra uddannelsesministeren. Socialdemokraterne mener, at en skæv pointfordeling svækker de studerendes retssikkerhed.

Offentliggjort

Sådan fungerer pointsystemet

Pointene fra en optagelsessamtale er gældende for alle landetslæreruddannelser, så en studerende har mulighed for at tage sinepoint med fra sin samtale ét sted til at komme ind pålæreruddannelse et andet sted i landet. Det er kun muligt at gå tilén samtale om året.

En pointscore på 30 point giver som udgangspunkt adgang tiloptag på læreruddannelsen. Opnår flere ansøgere en score på over30, end der er plads til, vil det være de ansøgere med de højestescorer, som bliver lukket ind på uddannelsen. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan ikke være rigtigt, at det er stedet for optagelsessamtalen, der er afgørende for, om man kan blive lærer eller ej for studerende, som har et karaktersnit under syv. Det mener både Dansk Folkepartis og Socialdemokraternes uddannelsesordfører. Og det får DF's ordfører Jens Henrik Thulesen Dahl til at kræve en forklaring fra uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs på, hvorfor nogle læreruddannelsessteder er langt mere rundhåndede med pointene end andre.  

Stor forskel på nåleøjets bredde på de forskellige læreruddannelsessteder 

"Vi har brug for en forklaring. Derfor vil jeg bede ministeren om at sørge for, at vi får en forklaring på, hvorfor vi oplever de her forskelle. Vi skal være sikre på, at man gør en indsats for at få det ensrettet. Det svarer jo til karakterer, og man skulle jo gerne få nogenlunde samme karakter for samme præstation, om du går op til eksamen det ene sted frem for et andet", lyder det fra DF-ordføreren.

Folkeskolen.dk skrev i går, at Styrelsen for Videregående Uddannelser og Professionshøjskolerne for andet år i træk i en samlet evaluering af optagelsessamtalerne for kvote-2-ansøgerne til læreruddannelsen konkluderer, at selve stedet for samtalen er den væsentligste baggrundsvariabel for ansøgernes pointtal ved samtalen. Tal, som folkeskolen.dk har fået tilsendt, viser, at der i år i gennemsnit blev givet syv point mere til hver ansøger i Hjørring sammenlignet med ansøgerne på Metropol på Frederiksberg.     

S: Hvor er de studerendes retssikkerhed?

Socialdemokraternes uddannelsesordfører Mette Reissmann kalder de store forskelle mellem uddannelsesstederne bekymrende.

"Det er klart, at det er bekymrende, når der er så stor forskel. Det betyder, at de studerendes retssikkerhed kommer under pres. Skal man så begynde at spekulere på, om man skal søge ind i Hjørring i stedet for et andet sted? Det skal jo ikke være det, der er det afgørende. Det skal være de bedst kvalificerede, der kommer ind. Så det er selvfølgelig ærgerligt, at der er den forskel", siger hun.

Frafald på læreruddannelsen: Via indfører samtaler for alle

Modsat Jens Henrik Thulesen Dahl mener Mette Reissmann, at det er op til professionsskolerne selv at finde en løsning på problemet. Evalueringerne af optagelsessamtalerne har siden indførelsen i 2013 desuden vist, at uddannelsesstederne generelt er meget rundhåndede med pointene. For hvor det forventede pointgennemsnit ligger på 24, ligger landsgennemsnittet for samtalerne på 30,6 point.

Men det får hverken Jens Henrik Thulesen Dahl eller Mette Reissmann til at vurdere, at det er for let at komme ind på læreruddannelsen. For ifølge Mette Reissmann handler lærerstudiet ikke nødvendigvis om karakterer eller point: 

Evaluering: Markant flere dumper læreruddannelsens optagelsessamtale

"Det at være folkeskolelærer er et kald. Jeg har aldrig hørt nogen sige, at det at være scient.pol. er et kald. Men det at være lærer er faktisk et kald, og det synes jeg er rigtigt godt. Jeg er selv datter af en folkeskolelærer, så jeg er selv opvokset med vigtigheden af, at det at kunne undervise på en pædagogisk måde, så børn lærer at læse, regne og skrive. Det er jo alt afgørende".