Anmeldelse

Læsning for ordblinde

Træning i læsestrategi og refleksion på samme tid. Så fint.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Dan må alt", "Anes klub", "Lasse i byen", "Må vi få?" og "Ole skal træne" er frilæsningsbøger, som er knyttet til undervisningssystemet "Vaks", der er et 75-timers undervisningsprogram, som kombinerer tilegnelsen af ordlæsefærdigheder med udvikling af metakognitive strategier i læsearbejdet. Serien er rettet mod ordblinde.

Fakta:

Titel: Dan må alt / Anes klub / Lasse i byen / Må vi få? / Ole skal træne

Forfatter: Ina Borstrøm

Pris: 95

Sider: 14

Serie: Vaks

Forlag: Gyldendal

Programmet arbejder med fem læsestrategier: lyd, rim, vokal, klip og spion. Til hver læsestrategi udvikles fem frilæsningsbøger. De første fem frilæsningsbøger er lydrette og har fokus på konsolidering af lydlig læsestrategi. De fem bøger er skrevet, så indholdet giver mening for både yngre og ældre elever.

I "Dan må alt" må Dan alt det sjove. Han må få to is, drikke cola, spise sig mæt i kiks, køre i bil, når andre må cykle – men … I "Anes klub" bygger Ane selv et skab med en kæmpe arbejdsindsats. Hun giver skabet som gave til Lisa. I "Lasse i byen" prøver Lasse en masse lækkert tøj. Han glemmer, at han ikke har penge til at købe, men Brian hjælper. "Må vi få?" handler om børn som forbrugere og om at blive presset som forældre. I "Ole skal træne" træner og spiser Ole for at få store muskler. Det er hele hans liv.

Samtidig med frilæsningsbøgerne har Ina Borstrøm udviklet et læsetræningshæfte "Vaks – Jeg læser lyd", som er korte, lydrette tekster til basal lydlig læsetræning.

De fem frilæsningsbøger og læsetræningshæftet "Vaks - Jeg læser lyd" kan anbefales til alle, som arbejder med ordblinde børn eller børn med læsevanskeligheder. Bøgerne giver mulighed for træning, samtidig med at indholdet lægger op til refleksion.