Anmeldelse
Læseguiden
Læseguide - især til de nye på feltet
Bogen samler allerede eksisterende viden om læsning og omsætter det til en praktisk guidning for læreren i hverdagen, og for en uerfaren lærer kan det være meget værd.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Læseguiden", skrevet af Lis Pøhler, er en guide til den særligt tilrettelagte undervisning med ideer og metoder til at inddrage elevens personlige kompetencer i læse- og skriveundervisningen.
Fakta:
Titel: Læseguiden
Forfatter: Lis Pøhler
Pris: 250
Sider: 136
Forlag: Akademisk Forlag
"Læseguiden" indeholder et indledende teoretisk afsnit, der beskriver en kendt viden om læsning og skrivning. Derefter følger et kapitel, der er målrettet nationale test i dansk og læsning. Dette kapitel er bogens centrale del og er meget udførligt beskrevet med udgangspunkt i, hvad der karakteriserer de nationale test i læsning, hvad de tester, og ikke mindst hvordan resultaterne kan omsættes til en pædagogisk praksis. Kapitlet kommer derfor til at fremstå som et meget praksisnært kapitel, der for de uerfarne dansklærere eller læsevejledere kan være en god hjælp på vejen i forhold til at guide eleverne videre frem mod bedre resultater. Endelig er kapitel 5 en værkstøjskasse med forskellige praktiske hjælpemidler til læreren i skolens dagligdag, for eksempel et iagttagelsesskema, udregning af læsehastighed med mere.
Bogen henvender sig til lærere og lærerstuderende, der mangler en praktisk læseguide til undervisningen i læsning. Ligesom bogen også demonstrerer en systematik i forhold til arbejdet med læsning i for eksempel fagteam og andre grupper, hvor læsning er et centralt punkt.