Dansklærerforeningen bygger bro mellem læreruddannelsen og praksis
Der går to år, fra lærerstuderende er færdige med danskfaget, til de står i skolen. I mellemtiden har de Dansklærerforeningen, som i over 100 år har forsynet dansklærere med bøger, kurser og sparring. Nyuddannet bestyrelsesmedlem kalder den en ’guldgrube af viden’, men ikke alle tænker som hun.
Man kan godt komme til at tænke på udtrykket ’en mastodont
på lerfødder’, når man ser på den faglige forening for dansklærere. Dansklærerforeningen
er både den ældste og den største af de faglige foreninger med eget hus og
forlag, og der er ingen tvivl om, at formand for folkeskolesektionen Ida Geertz-Jensen
og resten af bestyrelsen har indflydelse på skolepolitikken på Christiansborg.
Annonce:
Men selv om foreningen er stor, og medlemmerne får tilbudt
både rabat på danskmaterialer, et månedligt magasin, kurser, sparring og meget
andet, så hører det med til historien om foreningen, at medlemstallet er faldet
til en tredjedel på de seneste 10 år.
”Der er ingen tvivl om, at jeg ser det som et nederlag,
at det går støt nedad med medlemstallet. Vi i bestyrelsen bruger jo vores fritid
på det her arbejde, og det giver kun mening, hvis vi har medlemmer i ryggen. Jeg
kan godt komme til at slå mig selv oven i hovedet over det, for vi har tydeligvis
ikke knækket koden til medlemstilgang”, siger Ida Geertz-Jensen, som har været
formand for foreningen siden 2022.
Bestyrelsen er enige om, at man har brug for de studerende på
læreruddannelsen, og derfor ændrede de for nogle år siden vedtægterne, så
lærerstuderende har en fast plads. Foreningen har tæt kontakt til læreruddannelsen - blandt
andet fordi Dansklærerforeningen som helhed også rummer en sektion for
læreruddannere og én for gymnasielærere, STX og erhvervsgymnasierne.
”Vi ser det som en meget vigtig opgave for os, for de lærerstuderende
bliver færdig med dansk efter to år på uddannelsen, og så går der yderligere to
år, før de skal ud at undervise. Vi skal være en bro for dem i mellemtiden”,
siger Ida Geertz-Jensen.
Dansklærerforeningen har en ambassadørordning, hvor
dansklærere i hele landet repræsenterer foreningen lokalt, og de tager
kontakt med den nærmeste læreruddannelse for at få underviserne til at udpege potentielle
kandidater til bestyrelsen. En af dem, der blev opfordret og som nu har været
med i bestyrelsen i to år, er nyuddannede Sofie Juul.
”Det var min underviser, der præsenterede os for foreningen,
og jeg havde lyst til at bakke op om et fagfagligt fællesskab, samtidig med at
fordelene med rabat på materialer var tydelige. Jeg synes, danskfaget er
megavigtigt, og det er fedt at vide, at vi bliver hørt i det fagpolitiske, for
det er os på gulvet, der ved, hvad der er vigtigt i faget, og vi er langt mere
troværdige en nogle, der slet ikke er i skolen. Og så betød det meget, at de
rakte ud efter os”, fortæller hun.
Sofie Juul havde også musik og historie som fag på uddannelsen.
Hun blev også præsenteret for Musiklærerforeningen på studiet af samtlige
undervisere.
Annonce:
”Der var så tydelige fordele med en gratis sangbog og kurser
med rabat, at man bare meldte sig ind. I historie har jeg til gengæld aldrig før overvejet
eller hørt om, at der skulle være en forening. Nogle fag og foreninger har ikke
så meget synlighed – måske også fordi en del af underviserne på uddannelsen
ikke selv er læreruddannet i faget. Samtidig tror jeg det er svært at få unge
til at melde sig ind og betale for noget, hvis vi ikke kan se tydelige fordele
ved det for os selv. Der er nok ikke så meget solidaritet ”, siger hun.
Jeg er blevet helt nyforelsket i mit fag
Formand Ida Geertz-Jensen kan godt genkende, at de unge gerne
vil vide, hvad de får ud af medlemskabet, men det synes hun er meget naturligt.
Hun ser faktisk håb for fremtiden i de unge, for hun oplever, at de kommer med
så meget energi og et nyt syn på foreningsarbejde, som er bedre for foreningsdanmark
end hendes egen ’midtergeneration’, som har været meget påvirkede af lockouten.
Hun mener grundlæggende, at Dansklærerforeningen har to meget
vigtige opgaver. Dels skal foreningen sørge for, at lærerne har adgang til inspiration
om alt, hvad der rører sig i danskfaget.
Annonce:
Dansklærerforeningen
Dansklærerforeningen er en fælles forening for dansklærere i grundskolen, gymnasieniveau og i læreruddannelsen.
Foreningen har aktuelt over 4000 medlemmer. Medlemstallet er dalet med 25 procent siden 2018, og økonomien er derfor afhængig af datterselskabet Dansklærerforeningens Forlag. Foreningens medlemmer får rabat på forlagets materialer, og også adgang til gratis materialer.
Dansklærerforeningen har en ambassadørordning og udgiver medlemsbladet DANSK fire gange om året. De afholder en række kurser i samarbejde med CFU'erne, DLF og fonde. De afholder også debatter fx på Folkemødet på Bornholm.
Personligt medlemsskab koster 595 kr/år. Studerende og pensionister
”Og så er der det fagpolitiske, som er helt afgørende. Vi
sidder med i alle de vigtige råd og udvalg, og det betyder, at dansklærernes
stemme bliver hørt. Vi kan virkelig mærke, at det rykker noget politisk, når vi
er med ved bordet og nogle gange også, når vi skriver høringssvar”, siger hun.
Senest er Ida Geertz-Jensen blevet inviteret med i den ekspertgruppe, som skal lave grundformen til de nye fagplaner.
”Det er jeg, fordi jeg er formand for folkeskolesektionen i
Dansklærerforeningen, men jo også, fordi jeg er sådan en, der åbner munden, når
jeg sidder til Sorømødet med en masse pinger. Hvis der er noget, jeg ikke synes
er okay, så rejser jeg mig og siger det. Det giver adgang til det politiske rum”.
Det var også noget af det, der tiltrak Sofie Juul til
bestyrelsesarbejdet.
Annonce:
”Selvfølgelig betyder det noget, hvem der er formand, når
man overvejer at gå ind i en bestyrelse. Den stereotype fortælling om en
bestyrelse er jo ældre herrer. Så det gør en forskel at Ida er kvinde, og at
hun er den hun er. Samtidig synes jeg det er så fedt, at bestyrelsen består af
mennesker mellem 25, som jeg er, og 80 år, som Jens Raahauge. Det giver så meget
mere perspektiv på diskussionerne, end fx i min kollegagruppe, hvor alle er
omkring 30 år”, fortæller hun.
Hun fortæller, at bestyrelsesarbejdet betyder meget for
hende som dansklærer.
”Det er så spændende at høre de andre dele af deres
erfaringer og anekdoter og kunne fortælle, hvad vi hver især synes er
udfordrende. Jeg suger danskfaglig viden til mig, og nyder at være sammen med
mennesker, der deler samme passion som mig. Jeg kommer væk fra hverdagsdansk,
og jeg er faktisk blevet lidt nyforelsket i mit fag”, siger hun.
En forløsning af foreningens arbejde
I de ti år, Ida Geertz-Jensen har været medlem af bestyrelsen,
har arbejdet meget handlet om dannelsesopgaven og om læringsmålstyringen, som
foreningen har kæmpet imod siden folkeskolereformen i 2013.
”Noget af det, vi ser ske nu er nærmest en forløsning af det,
vi har arbejdet for så længe. Jeg synes, det er fantastisk, at vi står overfor
at skulle have nye fagplaner og forhåbentlig en ny retning for danskfaget. Det
er så spændende”.
Der er hele tiden noget i gang, senest var det høringssvar
på skoleudspillet, og samtidig er de på vej med mere praksisnære ting i medlemsbladet og en stor kursusrække i samarbejde med CFU og Danmarks Lærerforening.
”Det er så vigtigt, at vi hele tiden både er et faglige
fællesskab, hvor man kan få sparring og en håndsrækning til sin undervisning,
og at vi samtidig sidder med alle de steder, hvor man kan rykke politikerne og
faget i den rigtige retning”.