Debat
Det er et danskfagligt fællesskab, som arbejder fagpolitisk for at sikre gode fag-faglige betingelser, skriver formanden.
Foto: Rune Øe. Redigeret.
Dansklærerformand med klar opfordring: Gør dig selv en tjeneste
Dansklærerforeningen er meget mere end inspiration. Vi arbejder utrætteligt på det fagpolitiske område, skriver forperson Ida Geertz-Jensen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Hvis man er dansklærer, er man da
selvfølgelig medlem af Dansklærerforeningen”.
Sådan er mange af os dansklærere,
der gik på læreruddannelsen, dengang det hed seminariet, opdraget. Nu står det
givetvis anderledes til, og det kan blive et stort problem for danskfaget.
Den nye undersøgelse foretaget blandt DLFs medlemmer viser tydeligt, at den
primære årsag til at være medlem af en faglig forening er inspiration og at
holde sig opdateret. Men de faglige foreninger har meget mere at byde på.
Det
er et danskfagligt fællesskab, som arbejder fagpolitisk for at sikre gode
fag-faglige betingelser. Et fællesskab som arbejder for, at du har mulighed for
at arbejde med både danskfaglige rødder, hvor det handler om at vise børnene,
hvor de står, den kultur og historie de er rundet af, og at vi er fælles om
noget, der har betydning. Og danskfaglige vinger, som består af evnen til at
tænke sammen og tale sammen. Når de løfter os op, ser vi et større udsnit af
verden og vi bliver selv lidt mindre. Det er måske meget godt, som det så fint
blev sagt til vores debat på Folkemødet.
Solidt plantet i klasselokalet
Dansklærerforeningens folkeskolesektion drives af en dedikeret bestyrelse
bestående af engagerede dansklærere fra hele landet. Vi investerer vores
weekender og fritid i at skabe en faglig forening, hvor alle dansklærere kan
finde sig selv og føle sig repræsenteret.
Vi arbejder utrætteligt på det fagpolitiske område, når det handler om at
udforme faghæfter og høringssvar på prøvebekendtgørelser og folkeskoleforlig,
hvor dansk igen skal rumme nyt og mere og alle andre gode idéer politikerne
får.
Det er der en god grund til, at vi gør. For det er afgørende at vi, som har
fødderne solidt plantet i klasselokalet, bliver hørt.
Alt for ofte er dem, der former styringsdokumenterne for danskfaget og
skolen, ikke selv aktive dansklærere. Vi presser på og bidrager, hvor vi kan,
for at sikre, at de praksisorienterede perspektiver bliver inkluderet. Det er
perspektiver, som kommer fra din hverdag med en fabelagtig bog under armen og
nøje planlagt undervisning, og det er en hverdag, hvor lærerne løber stærkt for
at få alle ender til at mødes.
I bestyrelsen holder vi os opdateret på de nyeste og mest relevante kurser,
undervisningsmaterialer og forløb, som kan berige din undervisning. Det sikrer,
at vi altid kan tilbyde dig de bedste ressourcer – naturligvis til en
fordelagtig medlemspris.
Derudover modtager du fire gange om året medlemsbladet DANSK, som er fyldt
til randen med inspirerende artikler og uundværlige idéer til din undervisning.
Det næste nummer bliver til i samarbejde med Selskabet for Børnelitteratur,
IBBY Danmark og handler som altid om den skønneste børne- og ungdomslitteratur
– glæd dig.
Deltagelse er afgørende
Vi kan ikke opretholde og udvikle den faglige forening og danskfaget uden
dit medlemskab. Din deltagelse er afgørende for, at vi sammen med de øvrige
medlemmer kan stå stærkt og sikre, at danskfagets fremtid bliver formet af dem,
der kender det bedst – nemlig os dansklærere. Din støtte betyder noget. Jo
flere vi er, desto stærkere er vores fælles stemme i udformningen af fremtidens
danskfag.
Hvis du skulle have fået blod på tanden, så kan du læse mere her og blive medlem.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk