Anmeldelse
Forbrydelse og fodbold - en røverhistorie
Forbrydelse og fodbold - en røverhistorie
For at få andet end en god røverhistorie kræves inddragelse af alle supplerende elementer for at få sat det hele ind i en fag-faglig og mellemfolkelig sammenhæng
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lucas på ti spiller fodbold, jagter en forbryder og drager alene ind til storbyen for at lede efter sin bortrejste far. Han er hovedperson i elevbogen til dette års ulandskalender fra Danida til de yngste klassetrin.
Fakta:
Titel: Forbrydelse og fodbold - en røverhistorie
Type: Diverse
Forlag: Danida
I år handler det om mayabørns liv i Guatemala. Den ældgamle mayakulturs efterkommere udsættes for diskriminering og har ikke samme rettigheder som andre indbyggere. I skolen undervises på spansk - et sprog, der er uforståeligt for mayaerne - og mange børn gennemfører derfor ikke engang grundskoleforløbet.
Overskuddet fra salget af ulandskalenderne skal forsøge at rette op på forskelsbehandlingen, og pengene går til sprogtræning og stimulering af førskolemayabørn, så flere fastholdes i skolen.
Jesper Wung-Sungs sprog er levende og fantasifuldt, og elevbogens historie er tænkt som fælles oplæsning for de yngste elever, der kan følge med i de mange fotos og flotte tegninger. Teksten kan først læses af elever fra omkring 4. klasse, men da vil mange være for store til fortællingens enkle handling.
Lærervejledningen giver en omfattende, faglig baggrundsviden om landet Guatemala samt en række forslag til brug af materialet. Der medfølger en dvd med korte film, herunder en fremragende beretning om livet i Lucas verden.
I pakken med et klassesæt følger et arbejdshæfte i 30 eksemplarer med både sange, regne-, skrive- og klippeark, madopskrifter og andre rigtig gode aktiviteter, der understøtter det øvrige materiale. Hæftet er til engangsbrug, og det virker i ulandssammenhænge ikke just befordrende for elevernes globale udvikling.
Det hele følges op af en hjemmeside med spil, quiz, fotos, tekster til faglig læsning og lytning samt en brevkasse. Vi voksne skal anstrenge os for at finde alle elementer på siden, mens eleverne hurtigt finder ud af at navigere rundt.
Elevbogen kan naturligvis bruges isoleret, men for at få andet end en god røverhistorie kræves inddragelse af alle supplerende elementer for at få sat det hele ind i en fag-faglig og mellemfolkelig sammenhæng, der kan leve op til et af natur/tekniks vægtige trinmål om at kunne beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår.
Forløbet kan styrkes ved at inddrage DR-TV's dokumentarfilm om børn i Guatemala, der medfølger ved køb af klassesæt, samt Mellemfolkeligt Samvirkes aktivitetskasse "Mini-Guatemala" - anmeldt i Folkeskolen nummer 25/2007.
Danida har siden 1992 udgivet læremidler, der giver eleverne indføring i en skæv verden. Dette materiale lægger således også naturligt op til at trække FN's 2015-mål ind i undervisningen allerede fra de første klassetrin.
År 2015 er om ganske kort tid - så god tur til Guatemala.