Anmeldelse

Værktøj til læsning

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et materiale til elever, der er kommet sent i gang med at læse eller er gået helt i stå. Det kan anvendes til børn, unge eller voksne og består af en vejledning på 60 sider og hele 427 opgavesider.

Fakta:

Titel: Værktøj til læsning

Forfatter: Carl Anker Christiansen

Pris: 612,50 kroner

Sider: 60 sider

Type: Bog med cd

Forlag: Special-pædagogisk Forlag

Opgaverne spænder fra indlæring af bogstaver og analyse- og synteseopgaver til læseopgaver. Den gennemgående metode er stavemetoden. De 120 hyppigste ord trænes. Blandt de lidt mere muntre opgaver er opgaver med sms på mobiltelefonen og krydsordsopgaver.

Langt de fleste opgaver er glimrende, men i orddelingsopgaverne er der fejl. Forfatteren gennemgår i vejledningen to orddelingsprincipper, stavelsesdeling og deling efter det morfematiske princip. Sidstnævnte princip blandes sammen med stavelsesprincippet, hvad der vil forvirre mange elever og lærere.

Ordet "skole" deles efter stavelsesprincippet således: "sko-le". Forfatteren definerer derefter korrekt et morfem således: "Et morfem er sprogligt den mindste selvstændige betydningsbærende enhed". Forfatteren skriver på side 34: "Ordet skole består af to morfemer: skol+e", hvilket er forkert. Ifølge definitionen er ordet "skole" ét morfem. Der er flere eksempler af samme type, derfor bør tre opgavesider med orddeling ud af syv på cd'en rettes samt vejledningen side 34, 35 og 48.

Forfatteren vil undersøge sagen og eventuelt rette i materialet.

Som helhed er det et glimrende træningsmateriale med mulighed for at finde opgaver, der passer til den enkelte elev. Spring orddelingsopgaverne (morfemopgaverne) over og vælg blandt de øvrige 420 sider.