Derfor er den faglige læsning kommet højt på dagsordenen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

. Det begyndte egentlig med den store internationale læseundersøgelse i 1991, der viste, at det stod dårligt til med læsningen i Danmark - rigtig dårligt. Men Pisa 2000 slog for alvor fast, at danske børn ikke klarer sig særlig godt i læsning. Det skærpede opmærksomheden, men der blev ikke snakket om faglig læsning endnu.

. I regeringsgrundlaget i 2005 stod der, at danske skoleelever skulle i verdensklasse, og der blev sat nogle initiativer i gang, blandt andet nedsatte man et udvalg, der skulle udarbejde en national handleplan for læsning.

. Den nationale læseplan kom i november 2005, og det var den, der satte faglig læsning på dagsordenen. En af anbefalingerne er, at læreruddannelsen skal gøre de studerende fortrolige med læseundervisning i fagenes tekster.

. Den nye lov om læreruddannelsen fra 2007 stadfæster i paragraf 15, at linjefagsstuderende skal bringes derhen, hvor de gør sig overvejelser om, hvordan de kan træne skoleelever i at læse fagets tekster.

. I kommissoriet til arbejdet med de nye Fælles Mål fra 2009 stod der, at de nye trinmål skulle indeholde faglig læsning i forhold til faget.