Forskning
Elever, der får undervisning, som er rettet mod eksplicitte kompetencemål, scorer ikke højere karakterer ved afgangsprøverne end andre elever.
Undervisning rettet mod kompetencemål giver ikke højere karakterer
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Dansk-, matematik- og naturfagslærerne i de ældste klasser på fire skoler i Slagelse Kommune har i tre år sammen med forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og University College Sjælland udviklet undervisning, der retter sig mod eksplicitte kompetencemål. Det gjorde ingen forskel på resultaterne i afgangsprøverne, skriver Skolerådet:
»Forsøgsklasserne opnåede ved folkeskolens afgangsprøve resultater, der ligger nogenlunde på niveau med landsgennemsnittet - lidt højere for matematik«.
»Datamaterialet er dog for sparsomt til at kunne konkludere noget om effekter på denne baggrund. Samtidig er det uklart, hvorvidt forsøgsklasserne er repræsentative for skoleelever i Danmark. Men projektet kan give inspiration og erfaringer til andre i forbindelse med arbejdet med en kompetenceorienteret undervisning. Det er forskernes opfattelse, at projektet indikerer, at elever, der ved, hvad de skal lære, og hvorfor de skal lære en ting, nemmere tilegner sig stoffet«, tilføjer Skolerådet.
Læs rapporten »Kompis - kompetencemål i praksis - dansk, matematik og naturfag 2009-2012« på skoleraadet.dk