Inspiration - Dansk
Nye gratis skriveøvelser og forløb til indskolingen: Lektor kalder dem ”fremragende”
”Alt er afprøvet i praksis, og så er det superlækkert i layout”, skriver lektor Bodil Christensen om materialet på hjemmesiden. Her er der hjælp at hente, når indskolingselever skal lære at skrive og læse. Materialet bygger på erfaringer fra et af de største studier af børns tidlige skrivning.
”Det er
som det altid har været
Alfabetet
Er mit
bedste legetøj.
Jeg vil
lege med det
lige til
det bliver for mørkt
til at jeg
kan sé det.”
Sådan skriver Dan Turell. Han skrev. Altid. Med glæde. Ikke alle elever har det på Onkel-Danny-vis, men går man som dansklærer i indskolingen ind på www.skriveudvikling.dk, så kan man få masser af faglig og fornøjelig hjælp i bestræbelserne på at give eleverne lige netop alfabetet som gave.
Skrivning følger læsning. Og læsningen følger skrivningen. Sådan er det, når man som helt ny skoleelev skal lære at læse og skrive. Det følges ad. I begynderundervisningen har skrivning traditionelt ikke fyldt så meget som læsning, men med det store forskningsprojekt ATEL er der kommet fokus på udviklingen af børns tidlige skrivning.
De to dansklærere Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen har udarbejdet et fremragende værktøj til alle indskolingsdansklærere, der gerne vil have ny inspiration til skrivearbejdet.
Allerførst skal det jo siges, at det er en åben hjemmeside, hvor man frit kan hente materialerne (naturligvis efter Copydan-rammeaftalen). Her er lærerark, modeltekster, elevark, ordkort og plakater. Og så får man også den teoretiske baggrund for arbejdet og materialerne. De to lærere har arbejdet med skriveudvikling i flere år, og nu er alt samlet her med en række forløb, der er lige til at gå til.
Det er overskueligt, meningsfuldt, kreativt, inspirerende og fagligt. Alt er afprøvet i praksis, og så er det superlækkert i layout.
Eksempel på forløb
Et lille forløb kunne for eksempel være ”Dukse”. Det beskriver de to forfattere således:
”Varighed: 3-4 lektioner Klassetrin: bh.kl.-3. klasse
Eleverne skal producere instruerende tekster, som skal hjælpe dem med at lære og/eller huske praktiske opgaver og rutiner i klassen:
- Stifte bekendtskab med og anvende genretræk fra instruerende tekster (genrekendskab).
- Bygge sætninger og udtrykke sig om forhold i den nære verden (sætningskonstruktion).
- Skabe sammenhæng på tværs af sætninger og markere sig som afsender i teksten (tekstfremstilling).
- Betegne og beskrive elementer og aktører i teksten med adjektiver (tillægsord), adverbier (biord) og ledsætninger (beskrivere).
- Fokusere på sprogets mindre enheder såsom bogstav-lyd-forbindelser og stavemåder af skrevne ord (stavning).
Forfattere: Kristina Riisgaard og Julie Sundahl Jakobsen”
Som alle forløbene kan det op- og nedgraderes, så man kan bruge det i en form i 0.-klasse og i en anden form i 3. klasse. Der er feedbackark, der er modeltekster, der er skriverammer, og alt kan downloades kvit og frit, og det ser bare inspirerende ud.
Elever i 1.-klasse kan skrive om meget andet end ”En tur i skoven”. De kan også lave instruerende tekster (som med dukse-forløbet), de kan skrive reflekterende om venskab, og de kan skrive digte om årstiderne.
Muligvis verdens største studie
Afsættet for skriveudvikling.dk er hentet i forskningsprojektet ATEL. Det er måske verdens største studie af børns tidlige skrivning, hvor der har været indsamling og analyse af tekster skrevet af over 2.100 elever fra 0.-2. klasse over en periode på tre et halvt år.
Og ja, ATEL betyder Automated Tracking of Early Stage Literacy Skills. Det er et samarbejde mellem Aarhus Universitet (DPU), Nationalt Videncenter for Læsning, DTU, Svendborg Kommune og WriteReader. Projektet blev økonomisk støttet af Innovationsfonden.