Forsøg: Flere dansktimer giver bedre læseresultater
Et nyt studie fra Aarhus Universitet viser, at fire ekstra dansktimer om ugen i 16 uger giver en fremgang i læsning, der svarer til et halvt års normal undervisning. Fremgangen er dog større for étsprogede elever end for tosprogede, som ellers var målgruppen for forsøget.
Forsøgsprogram om modersmålsbaseretundervisning
125 skoler har deltaget i forsøg rettet mod hele klasser på 4.klassetrin. De deltagende skoler har deltaget i forsøg med ekstraundervisningstid i dansk (fire ekstra ugentlige lektioner i 16uger) og undervisningsforløb om Almen Sprogforståelse (fire ekstraugentlige lektioner i 16 uger).
Der gennemføres endvidere forsøg for mindre elevgrupper på 1. og4. klassetrin i forsøgsprogrammet. Resultaterne offentliggøres iløbet af 2015.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fire ekstra dansktimer om ugen samt undervisningsforløbet "Almen Sprogforståelse", også på fire timer om ugen, giver begge store fremgange i elevernes læseresultater. Det viser de indledende analyser af forsøg med modersmålsbaseret undervisning, som forskere fra Institut for Statskundskab og Institut for Økonomi på Aarhus Universitet har gjort for Undervisningsministeriet.
"Man kan på den baggrund perspektivere resultaterne således, at både ekstra undervisningstid i dansk og undervisningsforløbet Almen Sprogforståelse på blot 16 uger med fire ekstra ugentlige lektioner har haft en effekt på læsning på lidt mere end 50 procent af, hvad eleverne normalt vil have af fremgang på et år. Det kan også udtrykkes således, at fremgangen i læseresultaterne svarer til lidt mere end effekten af et halvt års normal undervisning", står der i Undervisningsministeriets notat om forsøget.
Resultaterne fra forsøget bakker således op om skolereformen, der blandt andet giver flere timer til dansk.
"I den nye folkeskole får eleverne flere timer, og der skal være et tættere samarbejde mellem lærere og pædagoger. Forsøgene (dette samt forsøg med tolærerordning, redaktionen) viser, at flere timer og et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger styrker elevernes læsefærdigheder. Resultaterne skal tjene som inspiration for kommuner og skoler, hvor de kan bruge de nye forsøgsresultater, når de tilrettelægge undervisningen på deres skole," siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse.
126 skoler er med i forsøg med modersmålsbaseret undervisning
Mindre fremgang for tosprogede elever For både ekstra dansktimer og Almen Sprogforståelse gælder det dog, at de ikke havde en statistisk signifikant effekt på de tosprogede elever, som ellers var hovedmålgruppen for forsøget. De største effekter står pigerne og de etsprogede for.
"Vi har nogle gode effekter af forsøget. Men vi kan se, at det er de étsprogede elever og ikke de tosprogede, som var dem, der var i tankerne med forsøget, der har de bedste effekter. Derudover er der også stor fremgang for piger og for børn af højtuddannede forældre", fortæller Simon Calmar Andersen. Han er professor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet og en af de forskere, som står bag forsøget.
Han ville undersøge, om det hjælper de tosprogede, at de får ekstra undervisning sammen med hele klassen. Det paradoksale er, at det har en effekt - bare ikke for de tosprogede. De oplever kun en halvt så stor fremgang som de etsprogede.
"Et bud er, at materialet er for svært for de, der ikke behersker dansk så godt. I forhold til flere timer i dansk er det muligt, at lærerne gør mere af det samme, og det vil sige, at de elever, der i forvejen er dygtige, bliver endnu dygtigere. Man bruger ikke de ekstra timer til at fokusere særligt på dem, der har størst behov", tolker Simon Calmar Andersen.
Forsøget er en del af et større forsøgsprogram, som handler om at undersøge indsatser for at hjælpe tosprogede. Når Simon Calmar Andersen og de øvrige forskere skal afprøve forsøget igen, vil de i stedet afprøve det i 5. klasse for at se, om børnene bedre kan profitere af det.
Læs mere
Rapport: Indledende analyser af forsøg med modersmålsbaseretundervisning
Notat om resultaterne i tolærerforsøget og forsøgsprogrammet ommodersmålsbaseret undervisning
Erfaringsopsamling implementering af indsatser
Publikation: Almen sprogforståelse - et nytundervisningsområde
Idekatalog med evidensbaserede strategier til tilrettelæggelsen aflæseundervisningen af tosprogede børn