I Memofun hører eleverne et ord, og skal derefter finde det rigtige svar. Hvis det lykkes, får de lov til at prøve den enarmede tyveknægt.

Twitter-forargelse over læse-app: Men den har ikke været på markedet i to år

En læseapp, der belønner eleverne med et forsøg på en enarmet tyveknægt, har fået fagfolk og organisationer til tasterne på Twitter. Men app'en blev faktisk taget af markedet for to år siden.

Offentliggjort

Om Memofun

Memofun er en række læringsapps, der primært henvender sig tilelever fra 0. til 2. klasse. På Memofuns hjemmeside kan man ogsåse, at der også har været apps, hvor større elever kunne læreengelsk, tysk og spansk. 

I appen hører eleverne et bogstav eller et ord. Hvis elevernesvarer rigtigt, får de lov til at trække i en enarmet tyveknægt.Her kan eleverne vinde guldmønter, som de blandt andet kan få lavetom til flotte kongekroner.

For at få eleverne til at spille Memofun dagligt, er der hverdag en ekstra gevinst, når man logger ind i spillet.

Siden 2012 har Memofun ligget på Materialeplatformen. Her skalalle ansøgere først godkendes af en styregruppe, før de kanoprettes på Materialeplatformen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Løs en opgave og prøv lykken på en virtuel enarmet tyveknægt. Det er konceptet bag appen Memofun, der lærer elever fra 0. til 2. klasse at læse ord og bogstaver.  Men ideen om at bruge gambling i et spil for skolens mindste elever, har skabt stor forargelse på Twitter de seneste dage.

Debat: Memofun skaber ludomaner fra 4 års alderen

"Det er ikke på grænsen til det kritisable, det er langt over stregen", siger seniorkonsulent Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik til folkeskolen.dk. Han opdagede appen hos en bekendt og tweetede som den første om Memofun.

"En app som Memofun er jo med til at blåstemple gambling for helt unge børn", siger han.

Sagen er bare den, at appen ikke har været aktiv i to år. Det betyder, at det kun er børn og barnlige sjæle, som downloadede appen dengang, der stadig kan bruge den.

"Apple bad mig om at lave et par ændringer i appen, hvis den forsat skulle ligge på App Store. Men det fik jeg ikke gjort", fortæller Bo Christoffersen, der har udviklet Memofun i sit enkeltmandsfirma. 

Spillemaskiner og legetøjspistoler

Bo Christoffersen mener dog ikke, at hans gamle app gik over grænsen.

"Jeg tror ikke, at børn bliver ludomaner af at spille det. Da jeg var barn havde vi legetøjspistoler, og der var forældre, der ikke brød sig om det. Men jeg og mine venner går da ikke rundt og skyder folk i dag. Den enarmede tyveknægt i Memofun er i stedet med til at holde motivationen hos eleverne", siger han og hævder, at børn har været vildt begejstret for appene, og at selv de mest urolige børn får en positiv og effektiv læring af Memofun.  

Den forklaring er seniorkonsulent Christian Mogensen dog ikke tilfreds med.

"At Bo Christoffersen sammenligner de sirligt designede hasardmekanismer med plastiklegetøj taler enten for, at han ikke kan se ud over sin økonomiske interesse , eller ikke forstår sig på de børn og den læring, han påstår at arbejde med", siger han. Klodset fundet på Andreas Lieberoth, der forsker i blandt andet gamification på DPU, er enig i, at Memofuns enarmede tyveknægt kan motivere eleverne.

"Børn er nemme at distrahere, og derfor kan det være godt at have et design, der holder dem til ilden. Men jeg synes, at Memofun er klodset fundet på. Den enarmede tyveknægt har intet med de faglige opgaver at gøre, og kan i værste tilfælde ende med at distrahere eleverne, så de slet ikke får reflekteret over opgaverne".

Bo Christoffersen fortæller dog, at han fik mange positive tilbagemeldinger fra lærere, dengang Memofun stadig var aktiv og han blandt andet præsenterede appen på Skolemessen.

"Det kunne da også være, at jeg skulle aktivere appen igen med al den omtale, der har været", siger han.

"Det er synd for børnene, hvis de ikke kan få adgang til dem".