Læreren bliver taget ved hånden uden at eksperterne tager over
Anmelderen er blæst bagover ved læsningen af vejledningerne til systemet. Jeg bryder mig ellers ikke om fortærskede udtryk, men i dette tilfælde rammer det spot on.
Forfattere: Trine May, Trine Gandil og Louise Rønberg
Læsebog: 144 sider, 241,25 kroner
I-bog i tilkøb til læsebog: 356 kroner per klasse/år
I-bog uden trykt læsebog: 692 kroner.
Arbejdsbog: 88 sider, 90 kroner.
Arbejdsbog som i-bog: 194 kroner/år
Vejledning: 166 sider, 870 kroner.
Scrapbog til litteratur: 72 sider, 121,25 kroner.
Litteraturvejledning: 88 sider, 573,75 kroner.
Billedbøger: 249,95 kr. per styk. Rabat ved køb af flere titler samtidigt.
Forlag: Gyldendal
Med Kom og Læs for læreren får
lige præcis det, som man har brug for, når man skal bringe en broget flok
elever hen mod at blive gode og alsidige indenfor læsning, lytning, skrivning
og mundtlige færdigheder samt mestre det hele i eget tempo, indenfor givne
betingelser.
Annonce:
Man mærker,
at gedigne teoretikere og iderige, erfarne praktikere har ydet deres bedste. De
formidler det videre på en måde, så hele paletten er nem at gå til. Talrige
krydshenvisninger sørger for, at læreren bliver taget ved hånden, uden at eksperterne tager over. Det er ikke et spørgsmål om at følge en slavisk plan, men at ruste læreren bedst muligt og at lette arbejdet for den enkelte elev og
lærer.
Læsebogen
leverer rigt varierede tekster. Der er nyt om Vitello, om cykelcampere, om
venner, om skoven og om forskellighed. Eleven møder tekster til fælles læsning
og til fordybelse, enten alene eller med andre elever. Den dygtige læser bliver
udfordret, og eleverne med vanskeligheder og langsommere progression i læsning
bliver støttet og taget ekstra ved hånden.
Indenfor
skriftlig udtryksfærdighed er der en bevidst og godt forklaret rækkefølge i
opgaverne. Eleven udfolder sig i en arbejdsbog, der knytter sig til læsebogen.
Desuden får læreren anvisninger på utallige skriveøvelser, lege, spil og
opgaver, som kan indsættes efter behov.
Men ikke nok
med det: Systemets forfattere er bevidste om også at bygge op omkring litteraturanalyse
og -forståelse. Til 2. klasses materiale findes fem billedbøger med tekster på
hvert opslag, som optræner elevernes evne til at læse litteratur. Disse bøger
er bygget op over en hovedkarakter og har en tydelig fortællestruktur. Hvert
opslag fungerer som en scene, der rummer en del af handlingen. Samspillet
mellem billede og tekst giver i nogle af bøgerne tilsammen meningen, mens andre
titler har parallel mening i de to udtryksformer. I atter andre af billedbøgerne
står tekst og billede ligefrem i opposition til hinanden og indbyder til ekstra
granskning.
Annonce:
Kom og Læs 2 lægger op til at bearbejde litteraturen i vekslende organisations- og arbejdsformer,
men som en rød tråd i arbejdet har hver elev en scrapbog, hvorudfra der samtales,
skrives, spilles rollespil, tegnes, klippes, fotograferes og så videre.
Man kan
indvende, at anskaffelse af hele materialet bliver en dyr fornøjelse for skolen.
De enkelte titler i litteraturarbejdet foreslås anskaffet i et enkelt eksemplar
per klasse. Det er ikke forudsat, at alle elever selv læser teksterne eller har
dem til egen disposition i arbejdet med litteraturen. Men det er læreren, som med
indlevelse bliver opfordret til at læse bøgerne op.
Det samlede
materiale er levende og spændende, og danskfaget er
dækket alsidigt ind. Materialet er lækkert lavet og er nemt at finde rundt i på
trods af, at det er så omfattende. De mangfoldige anvisninger er lige til at gå
til og rummer rige muligheder for variationer i forhold til den klasse og de
elever, man har.
Hvis man har
et andet nutidigt dansksystem, kan man udmærket forestille sig at anskaffe sig
litteraturvejledningen til læreren, en scrapbog til hver elev samt enkelte
eksemplarer af bogtitlerne.
Annonce:
Det er
tidligt at tage fat på egentlig litteraturundervisning allerede i 2. klasse .
Men børn i den alder elsker gode historier, ligesom de holder meget af
fantasifulde og sjove tegninger. De børn, der er vant til voksnes oplæsning,
vil have et forspring og vil hurtigt fange tråden og have meninger og spørgsmål
at bidrage med. Børn, der ikke har samme erfaring at trække på, vil nok i
starten holde sig lidt tilbage, men min vurdering er, at niveauet og temaerne
er engagerende. Anledningen til at udfolde sig i mange sproglige aktiviteter
vil være frugtbar, også for den sidstnævnte elevgruppe.