Anmeldelse

For meget af det gode

Vitello er hovedperson i dette system. Der er gode historier, men universet er for småt til at rumme den mangfoldighed, eleverne gerne skulle opleve.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gyldendal har udgivet en ny læsebog: ”Kom og læs” er målrettet børnehaveklassen. Omslaget på bogen er hårdt og har en dyb mørkeblå farve. Teksten ”Kom og læs” er sat i en hvid ballon. Nederst er en tegning af læsebogens hovedperson, Vitello, som de fleste børn allerede vil kende fra Kim Fupz Aakesons bøger.

Fakta:

Titel: Kom og læs 0

Forfatter: Trine Lykke Gandil, Louise Rønberg

Pris: 212,50

Serie: Kom og læs

Type: Læsebog

Forlag: Gyldendal

Pris: 812,50

Type: Lærervejledning

Pris: 77,50

Type: Bogstavlydbog

Pris: 436,25

Type: Bogstavkort

Formålet med ”Kom og læs” er at give eleverne et solidt bogstavkendskab, at blive sikker i sammenhængene mellem store og små bogstaver, at læse og at udvikle et godt skrivegreb. Læsebogen rummer 18 fortællinger hver på to gennemillustrerede sider. Fortællingerne handler om Vitellos første skoledag, og hvad han derefter møder i løbet af skoleåret i børnehaveklassen. Der er således en rød tråd i Kim Fupz Aakesons Vitello-historie.

Læsebogens sider med Vitello-fortællinger veksler med rim og remser kombineret med bogstavøvelser forfattet af Trine Lykke Gandil og Louise Rønberg. Rimene og nogle af tegningerne virker lidt for fjollede og gammeldags. Lærervejledningen har dog mange gode forslag til at gøre disse sider levende.

I elevernes skrivehæfte bliver der fulgt op på de bogstaver, som børnene arbejder med i læsebogen. I arbejdshæftet ”Kom og læs” arbejdes der med bogstavshuset. Der findes i begyndelsen af hæftet en dobbeltside med en tegning af bogstavshuset. Eleverne kan her se, hvor bogstaverne hører til eller bor. Bogstaverne har et navn, en lyd og en form.

Der er øvelser i den korrekte skriveretning, med bogstavlyde og hjælp til stavning og læsning af lydrette og ikkelydrette ord. Eleverne kan selv eksperimentere med at tegne eller skrive deres egne tekster.

Hele øvehæftet er i varme pastelfarver. Der er tydelige tegninger af de ting, eleverne skal bruge i opgaverne, for eksempel at finde ord, der begynder eller slutter med et bestemt bogstavs lyd. Nederst på alle siderne findes en vejledning til den voksne.

I vejledningen findes der mange idéer til det daglige arbejde. Der er forslag til ekkolæsning, korlæsning, makkerlæsning og individuel læsning. Forslag til at lave læsefoner, så eleverne kan læse højt for sig selv i klassen. Et afsnit i vejledningen rummer mange forslag til lege og aktiviteter fra A til Å, og ud over vejledning fra dag til dag er der en plan for ugen og et skema. Vejledningen er meget overskuelig med henvisning til siden i læsebogen eller øvelseshæftet. Sidst i vejledningen findes kopisider og registreringsark til evaluering af elevernes bogstavskendskab, sproglige opmærksomhed, ordlæsestrategier, skrivning og forståelse af tekster.

Der er udarbejdet farvede bogstavkort, som kan hænges op i klassen. Eleverne kan se kopier af bogstavkortene i deres læsebog.

Jeg kan godt lide historierne om Vitello. Måske er historierne i læsebogen skrevet mest til de voksne? De åbner for samtaler, der kan lære læreren noget om eleverne, om hvad de tænker om hinanden, så det ikke bliver for kedeligt.

Men et helt læseår med Vitello er for meget. Hovedpersonen er altid en dreng, og rollerne er styret af, hvad etnisk danske drenge og piger i et afgrænset fysisk, socialt og familiemæssigt miljø tænker og gør. Der tages ikke udgangspunkt i alle børns forudsætninger, og bogen inddrager ikke den mangfoldighed, alle børn bør få indsigt i, og som åbner dem for læring.

Jeg efterlyser derfor en læsebog, der handler om familie, køn, religion, historie, natur og samfund - og med opgaver, der er forbundet med dagens Danmark. Det rummer ”Kom og læs” desværre ikke. Men der kan naturligvis suppleres.