Debat
Selvom Grundtvigs portræt hænger på mange skoler, halter det med lærernes viden om Grundtvig, skriver Rasmus Skovgaard Matthiesen fra Grundtvigsk Forum
Foto: Christian Adolph Barfod Lønborg/Johny Kristensen
Debat: Det er på tide, at Grundtvigs tanker flytter ind i folkeskolen igen
Med den nye folkeskoleaftale får Grundtvigs idéer om skole og pædagogik måske lov til at sive ned i lærerne og elevernes hverdag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
På min datters folkeskole indleder de hver morgen med morgensang.
Alle elever fra 0.-6. klasse stimler sammen på den lille amfiscene, og forældre
og søskende må også gerne være med. Når de er færdige med at synge, tager skolelederen ordet og fortæller om kampen
mod mobning, befrielsen eller den kommende grundlovsdag. Herefter synger de en
sang mere.
Når jeg en gang imellem er med, går jeg oplyst og oplivet derfra.
På vejen ud til cyklen skænker jeg Grundtvig en venlig tanke.
Lige nu er der Grundtvig alle vegne. Danmarks Radios dokudramaserie Grundtvig løber over
sendefladen hver søndag, og DR´s tema På grund af Grundtvig inviterer
danskerne til at tænke over, hvor Grundtvigs tanker er til stede i vores liv og
samfund i dag.
Han er – vil jeg mene – den mest betydningsfulde dansker.
Nogensinde. Hans indflydelse strækker sig fra folkekirken og folkestyret til
mange andre grene af samfundet. Ikke mindst skolen.
Som leder af Grundtvigs Skoletjeneste har jeg de
sidste to år besøgt adskillige friskoler, efterskoler, højskoler og folkeskoler
rundt om i landet. Og jeg må desværre konstatere, at selvom Grundtvigs portræt
hænger i mange foredragssale derude, så halter det med lærernes viden om Grundtvig.
Det er ærgerligt, for meget af det gode arbejde de allerede laver, tager
afsæt i hans tanker om pædagogik og livs- og folkeoplysning.
Grundtvig er igen politik
I Grundtvigsk Forum arrangerer vi
hvert år seminariet I skole med Grundtvig. Her forsøger vi at skabe et
sted, hvor lærerne kan søge viden og inspiration i Grundtvigs skoletanker, og
hvert år strømmer lærere fra fri- og efterskoler til fra hele landet. Men
lærerne fra folkeskolen glimter desværre ved deres fravær.
Men måske er der lys forude? For noget tyder på, at interessen for
Grundtvig er på vej tilbage i folkeskolen.
Grundtvigforsker Thorstein Balle, har tidligere beskrevet, hvordan
Grundtvigs tankegods langsomt men sikkert er dampet ud af folkeskolen. Det
skete for alvor med folkeskolereformen i 2014, der helt fortrængte Grundtvigs
arv med sit øgede fokus på test og målstyring i stedet for dannelse.
Men nu
kunne det se ud, som om ånden fra Grundtvig siver ind igen. Folketinget aftalte i marts at skrue ned for styringen af
folkeskolen og sætte skolen mere fri med fokus på elevernes dannelse.
Vores
børne- og undervisningsminister, Matthias Tesfaye, skriver i en kronik i Politiken, at hensigten
er, at ”finde ind til kernestoffet og droppe de over 4.000 abstrakte mål, der
ikke understøtter en levende undervisning”.
Ministeren understreger desuden, at aftalen skal sikre en mere
praktisk orienteret undervisning med flere bøger og meget mindre skærm. For man
skal gribe for at kunne begribe, som Tesfaye citerer Grundtvig for i samme
kronik. Og så peger han på, at folkeskolen ikke bare er folkets skole, men også
den skole, hvor vi sammen bliver er folk – helt i Grundtvigs ånd.
Det er gode takter, som
forhåbentlig vil styrke den almene dannelse i folkeskolen og samtidig give
lærerne bedre mulighed for at lave den undervisning, de er så gode til.
Lad os forsætte samtalen om Grundtvig
DR viser i sin serie, hvilken enorm indflydelse, Grundtvig har
haft på vores samfund. Men hvis vi ikke tillader os at fortolke og gentænke
hans tanker ind i en skolevirkelighed anno 2024, så vil han ikke forblive det
fyrtårn, han er.
Derfor skal vi forsat kritisere, diskutere og forny hans
skoletanker, så lærerne igen kan finde mening i at bruge og undervise i hans
smukke salmer og tekster.
Naturligvis skal portrættet blive hængende i
foredragssalene. Det vil bare være min opfordring, at det ikke bliver ved
portrættet, men at hans idéer om skole, liv, oplysning og pædagogik også får
lov til at sive ned i skoledagen igen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk