Finanslov

Blandt de mange materialekasser, man kan låne på CFU, er én til at lave små selvdesignede rya-måtter.

CFU'erne fik kun ét års fred - nu står de igen til at skulle spare

Centre for Undervisningsmidler, hvor lærere kan låne fysiske bøger og læremidler til undervisningen, beskæres med 20 procent i regeringens finanslovudspil. Det vil svække folkeskolen, mener Danmarks Lærerforening.

Offentliggjort Sidst opdateret

Siden 2010 er CFU'erne, de Centre for Undervisningsmidler, hvor lærerne kan låne bøger og andre materialer til undervisningen, blev beskåret med en tredjedel. Og med dagens finanslovsudspil står de til at blive beskåret med yderligere 20 procent næste år. 

Det vil gøre det sværere for lærerne at give eleverne en spændende undervisning i hele landet, mener Danmarks Lærerforening:

"CFU’erne sikrer, at lærere i hele landet har adgang til de fælles materialer. Det giver dem mulighed for at levere en god undervisning uanset skolens geografiske placering. Det giver en lighed på tværs af folkeskolen, som er afgørende vigtig", siger Regitze Flannov, forkvinde for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, i en pressemeddelelse. "CFU’ernes mangfoldighed af materialer af høj kvalitet giver lærerne mulighed for at levere en varieret, motiverende og praksisnær undervisning. Vil man den gode undervisning, skal man have gode undervisningsmaterialer – så enkelt er det. Derfor vil vi kraftigt opfordre politikerne til at droppe besparelsen”.

Sidste år var der lagt op til en tilsvarende besparelse, men her blev CFU'erne reddet i sidste øjeblik. I mellemtiden er der indgået en folkeskoleaftale, der afsætter 25 mio. kr. specifikt til indkøb af fysiske bøger på CFU'erne. Men besparelsen på finansloven er en permanent nedskæring på 36 mio. kr. (rettet kl. 18.40, red.).

Forperson for CFU'erne, Ann-Birthe Overholt Nicolaisen, frygter, at besparelsen særligt vil ramme enkelte fagområder og også den geografiske balance:

”Regeringen har planer om en helhedsorienteret folkeskole med større fokus på de praktiske fag, men med besparelsen på CFU skabes der en potentiel skævvridning i understøttelsen af folkeskolen både i forhold til fag og geografisk balance. CFU kan blive nødt til at nedprioritere understøttelsen af fag som ikke direkte dækkes af udmøntningen til indkøb af skøn- og faglitteratur som fx de praktisk-musiske fag og matematik, bl.a. med færre midler til at indkøbe andre materialer end bøger og færre konsulenter, der kan vejlede lærerne i de fag"