Lærer og konsulent Ian Stenz fortæller om break-out og escaperooms - da han har fået sin stemme igen.
foto Helle Lauritsen
Break-out-box kan skabe begejstring i matematik
Det er den gode historie, der bærer i et 'breakout' eller et 'escaperoom'. De små gåder kan være digitale eller analoge, og du kan lave dem selv, fortæller pædagogisk konsulent Ian Stenz. Altså da han har fået stemmen tilbage. Den blev nemlig stjålet af den onde dansklærer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ian Stenz bruger store fagter og powerpoints, for han har jo ingen stemme. Den skal konferencedeltagerne hjælpe ham med at få tilbage. Det kan ske ved at svare på nogle få spørgsmål og løse et par matematikopgaver via det link, han giver deltagerne, der er matematiklærere på konference i Aarhus arrangeret af Via Center for Undervisningsmidler.
Deltagerne råber, at de gerne vil hjælpe, og vupti - et øjeblik efter gjalder Ians stemme ud i salen. De er hurtige, de matematiklærere.
Find koden og kom i gang med problemløsning
"I lykkedes - I gjorde det megagodt", råber han og fortæller, at det her var et eksempel på en helt kort 'break-out'.
"Bare prøv, lav en lille break-out - det kan være at finde nøgler og koder til en kasse eller det kan som her være den digitale version. Det er oplagt at bruge sådan en i slutningen af et forløb, men sig aldrig at I gør det for at se om eleverne har lært noget..."
Giver mulighed til at tale om roller i gruppearbejde
Gåden kan handle om at skulle hjælpe nogen, der er i klemme. Eller for de yngste elever kan det være en historie om at Bamse har fået superkræfter. Der er mange sites på nettet, der giver eksempler, men Ian Stenz anbefaler at man laver noget, der passer til ens egen undervisning. Bare husk den gode historie.
"Det er fedt at have fysiske låse, der siger klik, når de åbner. Hele fornemmelsen og at man kan tage kassen med sig, men man kan også blande det fysiske og det digitale", siger Ian Stenz, der på ryggen har klistret en trekant med angivelse af vinklerne.
Blog: løs gåder og samarbejd på engelsk med digitale Escape Rooms
"Nogle skoler har makerspace og lasercuttere, og det giver fantastiske muligheder. Man kan også arbejde sammen med håndværk og design og bygge bokse med låse. Låsene kan købes i byggemarkeder og på nettet. Jeg tager også ofte GeoGebra med ind i opgaverne".
Han nævner, at man skal være opmærksom på det faglige niveau i gåden. At man kan gemme sine gåder og skifte tallene ud, så det går lettere næste gang og man kan lave hele kæder af gåder, hvor man skal løse kæden for at få nøglen.
"Der er noget godt at hente ved disse break-outs. Eleverne bliver bedre og bedre til dem, og rollerne i klassen bliver også meget tydelige, men på en måde så det ikke er farligt at tale om rollerne. Man kan tale med eleverne bagefter om hvordan de kunne have løst opgaven hurtigere. Måske har Sofie siddet et kvarter med svaret, men hun kom aldrig til orde, så hvordan er det lige, vi arbejder i grupper? Kan vi finde en god struktur? Måske kan man tale om, at man skal tale pænere til hinanden undervejs. Alt det kan de bruges til - og så er det sjovt", siger Ian Stenz.