Freja tager det som en selvfølge, at hun kan trædreje. Men hun har også haft Claus Eriksen siden 4. klasse.Foto: Bo Tornvig
Håndværk og design: Et af fagets fyrtårne
Kan man tænde elevernes interesse for håndværk, hvis man ikke selv er en dygtig håndværker? Vi har besøgt en af de lærere, som kan sit håndværk til fingerspidserne. Men han er også uddannet, dengang sløjd var et linjefag.
Støjniveauet er reelt
i Claus Eriksens håndværk og design-værksteder. Men det handler hverken om
frustration eller ballade. Det skyldes, at eleverne bevæger sig hjemmevant
mellem et antal forskellige maskiner.
Annonce:
“Er den her god nok?” spørger en pige og
rækker sin bakke i bøjet finer frem.
“Hvad
synes du selv?” spørger Claus Eriksen og holder bakken op mod lysstofrørene i
loftet og drejer, til han når et sted, hvor lyset titter igennem ved samlingen.
“Hvorfor tror du, den gør det?” spørger han
og banker bunden ud og rækker hende den med sin tommelfinger placeret, hvor
lyset kom ind. Pigen smiler skævt og rækker ud efter sandpapiret.
Han når kun to skridt ind i metalværkstedet,
som forbinder de to træværksteder, før en dreng stiller ham et spørgsmål om den
kævle, han er ved at skære ned på drejebænken. Claus Eriksen beder ham vente et
øjeblik, for han har fået øje på Adrian, som står i en helt forkert stilling,
mens han pudser sin messingbrevkniv.
Annonce:
“Hvis jeg spænder her, så kan du løsne
skruetvingen og få en bedre vinkel på. Hvis du så tager et stykke smergellærred
og lægger på filen, kan du få de sidste fine streger væk”. Claus Eriksen drejer
en arkitektlampe i vinkel, så lyset afslører ridserne. Storm, der står ved
næste skruetvinge og er i gang med en lignende kniv, ser op for at finde ud af,
om han også vil skifte stilling.
Set udefra ligner det næsten en dans. Den
ældre lærer bevæger sig hurtigt, men aldrig fortravlet rundt i de tre
værksteder for træ, metal og tekstil. Og uanset elevernes spørgsmål eller
projekter ved han, præcis hvad de håndværksmæssige udfordringer er, og hvordan
de kan løses.
Konstant stiller han spørgsmål til eleverne, og i hans egne
anvisninger er der hele tiden fagudtryk for værktøj og metoder umiddelbart
efterfulgt af samme besked i hverdagssprog. Kreativiteten, designvalgene og
overvejelserne overlader Claus Eriksen til eleverne, men med en klar
forventning om, at de ønsker at gøre tingene ordentligt.
Da håndarbejde og sløjd blev til materiel
design
Annonce:
Bekymringen for
fagets fyrtårne kommer op med jævne mellemrum, når håndværk og design-lærere
mødes: Hvad der vil ske, når de lærere, som virkelig kan håndværkene, går på
pension. Den kollega, man ringer til, når man har brug for et fagligt råd,
eller som svarer på tid, sted og anvendelse for værktøj i Facebook-gruppen.
Bekymringen hænger sammen med skiftet fra
sløjd og håndarbejde til håndværk og design, og det er ofte de erfarne lærere,
som selv er i 40’erne eller 50’erne, der udtrykker den. De hører til de sidste
kuld før 2007, hvor sløjd og håndarbejde med hver 450 timer i læreruddannelsen
blev til “materiel design” med kun omkring 250 timer i alt. De ved,
hvad de selv kan, hvad de nyuddannede ikke kan, og hvad de virkelige koryfæer i
branchen kan.
Claus Eriksens historie er da netop også faglærerens
med stort F. Han er først uddannet snedker og siden lærer i 1984 med linjefag i
sløjd og idræt, derefter tog han metallinjen oveni, for det var netop i de år,
metalsløjd og træsløjd blev lagt sammen til ét fag i læreruddannelsen.
De mellemliggende næsten 40 år har han
undervist på Brøndbyvester Skole i Brøndby Kommune, og med samtlige seks
skoleledere, han har været igennem, har han insisteret på kun at undervise i
sløjd og idræt.
Annonce:
Forståelsen for håndværket ligger i hænderne
Freja og Melina er i
gang med at trædreje. Freja har allerede fået godt svung på sit juletræ, og det
er tydeligt, at hun tager for givet, at hun som 6.-klasseelev har styr på
drejejernet. Hun fjerner en træspån fra venindens hår og strammer så et gevind
på sin maskine. Claus Eriksen er netop færdig med en af de andre elever ved
høvlebænken og kaster et blik bagud på de to trædrejere.
“Skræller
du, eller skærer du?” spørger han Melina. “Mmm, det ved jeg ikke”, svarer hun –
alt for fascineret af træet, der snor sig under jernet, til at tænke rigtigt
efter. “Hvad er forskellen?”
I stedet for at svare stiller Claus Eriksen
sig bag hende, lægger sin hånd over hendes og sætter drejejernet først i en og
så i en ny vinkel på træet.
Annonce:
“Kan du mærke forskellen? Her skræller du. Her
skærer du”. Han slukker maskinen og får hende til at mærke forskellen i træet
på de to vinkler. “Det her er jo silkeblødt!” siger hun om det andet resultat.
Han nikker og går videre.
Claus
Eriksen synes absolut ikke, at de to træværksteder og metalværkstedet er for
meget plads til 6.-klasseholdet. Halvdelen af eleverne er hos hans kollega i
tekstilværkstedet ved siden af.
Her er ikke bygget om for at give plads til
designprocesser. Til gengæld er det ikke muligt at komme på et relevant
værktøj, man ikke kan finde, skarpslebet og på sin plads. Selvfølgelig har han
også to esser til smedning, som bliver flyttet ud i gården om sommeren, og
eleverne kommer også igennem horn og ben som materialer.
I loftet hænger en grønlænderkajak, for Claus
Eriksen har gennem mange år bygget dem med sine valgholdselever, som han også
havde til eksamen hos imponerede censorer.
“De høvler og borer huller og dampbøjer
spanterne. Når det er klart, syr de dugen på med kastesting og løbesting, og
kajakringen former de om en cykelfælg. Der er så mange læringsprocesser”,
fortæller han.
Men med de nye valgfagsregler har han sagt
nej tak. Fordi det er et tvunget valg, kommer der elever med, som egentlig ikke
gider faget og derfor ødelægger det for de andre, oplever han.
“Og er der for mange elever på holdene, så
bliver det ikke undervisning, men overlevelse, og muligheden for at lade
eleverne være kreative forsvinder”, siger han.
I stedet underviser han 4., 5. og 6. klasse,
og her har han en helt klar progressionstrappe, hvor de kommer gennem alle
relevante værktøjer og metoder.
“Said, du må ikke stå derinde, når han
drejer”, kommer det pludselig fra Claus Eriksen.
Said smutter slukøret ud af det lille
sidelokale, hvor træsplinterne fyger fra den kævle, hans kammerat har fået lov
til at kaste sig over.
“Hvis noget
går løs, så skal jeg ringe hjem til din mor og far og sige, at du har ødelagt
noget træ”.
Said griner
og vender tilbage til sin egen høvlebænk.