”Herovre, der er det sådan lidt, enten kan du blive pædagog eller
tømrer, men du kan ikke rigtig gøre lige, hvad du drømmer om”. Sådan beskrev en
elev i et interview sine fremtidsmuligheder, hvis man skulle blive på Bornholm.
Geografi er en vigtig faktor i uddannelsesvalg, og det gælder
særligt unge i småsamfund, fordi de i højere grad end i byer skal
forholde sig til, hvorvidt de skal blive på eller flytte fra deres hjemegn,
skriver Ege Kofod Plinius Sjørring i sit diplomprojekt fra Københavns
Professionshøjskole. Muligheden for at flytte væk er ikke lige for alle unge,
men hænger sammen med eksempelvis socioøkonomisk baggrund, uddannelsesbaggrund
og klassetilhørsforhold, og formålet med projektet var at undersøge, hvilken
betydning geografi har for hans praksis som grundskolevejleder på Bornholm, og
hvordan han i sin praksis kan udfordre
ulighedsskabende strukturer, der knytter sig til geografi.
Ø-liv med begrænsninger
Ege Sjørrings undersøgelse tager udgangspunkt i
fokusgruppeinterview med 9.- klasseelever fra både folkeskole og privatskole,
fordi han i vejledningssamtaler ofte møder bestemte fortællinger om de
to skoleformer.
”I mit arbejde som grundskolevejleder er jeg tilknyttet både
folkeskoler og privatskoler, og jeg oplever, at eleverne fra begge skoleformer
på godt og ondt omtaler folkeskolen som tryg og rummelig og privatskolen som
fagligt ambitiøs. Eleverne forbinder de to skoleformer med forskellige
livskontekster, og det er interessant at undersøge, om eleverne derfor også
har forskellige forestillinger om geografi”, skriver han.
Interviewene med
eleverne viste, at elevernes overvejelser om uddannelse og ungdomsliv er
forbundet med geografisk betingede forestillinger om muligheder, og ”eleverne
tillægger endda Bornholm særlige karakteristika, der knytter sig til manglende
muligheder ved at omtale Bornholm som ”en lille ø”, hvor man lever et ”ø-liv”.
Eleverne på de to skoler er imidlertid ikke enige om, hvilken værdi de særlige
karakteristika ved Bornholm skal tillægges. Ifølge privatskoleeleverne gør de
manglende muligheder det umuligt at blive: ”Altså at blive på Bornholm – hvad
snakker du om!” udtalte en elev fra privatskolen. Folkeskoleeleverne forbinder
ikke i samme grad de manglende muligheder med noget negativt. Faktisk kan
manglen på muligheder have en positiv værdi: ”Det kan også gøre det sværere,
når man har mange muligheder”, siger en elev. Alligevel forstår
folkeskoleeleverne det som en nødvendighed at flytte, hvis de skal have et liv
med ”succes” på arbejdsmarkedet og beskriver, hvordan det at flytte er en drøm
for mange unge på Bornholm.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Mareridt
om at være ung forstadsmor
Ege
Sjørring refererer blandt andet til den amerikanske psykolog Linda
Gottfredsons teori om afgrænsninger og kompromisser i karrierevalgsprocesser.
Gottfredson beskriver, hvad der ligger bag det fænomen, at unges karriereønsker
reflekterer samfundsmæssige uligheder og tilfører på den måde den
udviklingspsykologiske tilgang til uddannelsesvejledning en sociologisk
dimension. Det var tydeligt i samtalerne med 9.
klasseeleverne, ”at det at flytte væk fra Bornholm eller at blive på Bornholm
i høj grad er et valg, der er bundet op på forestillinger om, hvem man er, hvis
man flytter, og hvem man er, hvis man bliver”, skriver Ege Sjørring. Det var tydeligt,
at eleverne afgrænsede deres ønsker til en fremtid efter forestillinger om, ”hvilke
muligheder det at flytte væk eller det at blive giver dem for at implementere
sociale aspekter af selvet. Privatskoleelevernes ønske om at flytte knytter sig
i højere grad til sociale fortællinger end til personlige fortællinger.
Eleverne betragter således det at blive som et ”tabu”, der sætter én i
forbindelse med stereotypiske karaktertræk som fx at være ”mindre åbenhjertet”,
skriver han. De fleste af eleverne fra privatskolen havde fortællinger om unge,
som var blevet på Bornholm, og de brugte fortællingerne til at danne billeder
af, hvem de ikke ønskede at være. En pige fortalte om sin kusine, der var
blevet på Bornholm og blevet mor i en ung alder. Fortællingen fik en af de
andre piger til at sige: ”Personligt er det sådan et mareridt for mig at blive
her som ung og være sådan en forstadsmor, der handler i Bilka med sine fem
børn”.
Ege
Sjørring konkluderer, at valget om at flytte kommer til at fremstå som ”et
fravalg af identiteter, der ikke stemmer overens med elevernes billeder af sig
selv.
Bevidsthed om personlige værdier
Både privatskoleeleverne og folkeskoleeleverne forbinder det at
flytte med en social migration og en dannelse af identiteter, der ikke er
tilgængelige på Bornholm. Men eleverne fra folkeskolen fremhæver i samtalerne
også positive aspekter ved at blive i det lille samfund og forbinder det at
blive på øen med et ønske om at vedligeholde personlige aspekter af selvet.
”Jeg kan godt mærke, at hvis jeg skulle flytte, så ville jeg
savne naturen og det simple”, siger en af dem.
Naturen spillede ikke nogen rolle i privatskoleelevernes forestillinger, ”men folkeskoleeleverne taler meget om naturen, og hvordan
det giver ro, ”når man lige kan komme ud i en skov og sådan”. Livet på
Bornholm er et trygt og roligt familieliv, hvilket flere af folkeskoleeleverne
ønsker, da det stemmer overens med deres interesser og værdier”.
Han konkluderer i analysen, at alle eleverne forbinder det at flytte væk med en mulighed for at
implementere sociale aspekter af selvet, ”men hvor privatskoleeleverne finder
det uacceptabelt og unødvendigt at gå på kompromis med de sociale aspekter af
selvet, så er folkeskoleeleverne i højere grad villige til det, hvis de derved
kan undgå at gå på kompromis med personlige aspekter af selvet”.
Hvad betyder det for vejledningen?
Tal viser, at de fleste unge flytter fra de små samfund for at
uddanne sig, skriver Ege Kofod Plinius Sjørring. Men hans interviews viser, ”at der er mere
til tallene end som så, og at vejledningen er nødt til at forholde sig til, at
unges geografiske præferencer er forskellige”.
Ud fra et uddannelsesmæssigt
synspunkt kan det virke åbenlyst, at unge skal flytte væk, men for unge i
småsamfund vedrører valgsituationen imidlertid ikke kun uddannelsesmuligheder,
men også lokale tilknytningsforhold, skriver han.
Det medfører blandt andet,
at vejledningen skal give de unge mulighed for at blive ved også at fokusere
på færdigheder, der er relevante i småsamfund og at arbejde aktivistisk for
at skabe lokale muligheder. Vejlederen skal tilbyde individet en bred vifte af
erfaringer og oplevelser, der kan udvide individets perspektiv og på den måde
nedbryde selvbegrænsende stereotyper, der former individets valg som det viste
sig med både folkeskoleelevernes og privatskoleelevernes stereotype opfattelser
af bestemte identiteter og karrierekonstruktioner.
”Elevernes stereotype
opfattelser kan virke selvbegrænsende, da de får eleverne til at foretage
fravalg, der ikke nødvendigvis har afsæt i selvstændig stillingtagen, men
derimod i fordomme”, konkluderer han.