Efter sommerferien kommer der lidt oftere til at være
lærerstuderende ude på folkeskolerne. I aftalen om en ny læreruddannelse har de
studerende nemlig fået en tredjedel mere praktik. Det betyder, at de også skal i praktik det fjerde år på uddannelsen.
Derudover skal alle lærerstuderende starte det første år med 'udstrakt' praktik. Udstrakt praktik betyder, at de lærerstuderende er på deres
praktikskole én dag om ugen i en længere periode. Ofte vil det også være den
skole, hvor de kommer i deres første sammenhængende praktik.
Ideen om udstrakt praktik er ikke grebet ud af den blå luft.
Rundt omkring er professionshøjskolerne og praktikskolerne allerede i gang med
at afprøve formen.
Det gør de blandt andet på Brobyskolerne på Fyn, hvor lærer
Rasmus Engholm Pedersen arbejder. Lige nu har han tre førsteårsstuderende fra professionshøjskolen UCL, der siden september har besøgt skolen og deltaget i
undervisningen om torsdagen.
”De kender allerede klassen godt – og de kender også vores
årsplan. På grund af den udstrakte praktik får praktikanterne en meget bedre
fornemmelse af årshjulet på en folkeskole. De når også at være med til andet
end undervisningen. For eksempel deltog de i vores idrætsdage”, fortæller han.
Praktiklæreren er misundelig
Rasmus Engholm Pedersen blev selv færdiguddannet lærer i 2021. Derfor er de
tre lærerstuderende det første hold, han har som praktiklærer
– og han kan kun sammenligne deres praktik med sin egen.
”Jeg er misundelig på, at vores tre studerende får lov til
at følge elevernes udvikling i længere tid. De kan nå at se, at de indsatser vi
gør for at fremme trivslen eller fagligheden faktisk har en virkning. De får
også et meget bedre forhold til eleverne, fordi de er her over længere tid”,
siger han.
”Min fornemmelse er også, at vores studerende har en bedre
mulighed for at koble teori med det, de oplever hos os. Da jeg var i min første
praktik, skete der så meget, at jeg ikke kunne huske halvdelen, da jeg kom
tilbage til uddannelsen. Med en enkelt dag kan de studerende nå at observere og
gå tilbage til deres underviser og diskutere det, de har oplevet”.
Det er også en fordel for ham selv, at hans praktikanter får
vendt deres oplevelser på læreruddannelsen, understreger han.
”Jeg har blandt andet valgt at blive praktiklærer, fordi jeg
synes det er vigtigt at følge med i, hvad der rør sig indenfor faget. At være
praktiklærer er den bedste måde at gøre det på, synes jeg. Derfor er jeg altid
meget nysgerrig på at høre, hvad de studerende har lært eller diskuteret siden
sidst”.
Praktikskolernes ønsker bliver ikke altid hørt
De tre lærerstuderende på Brobyskolerne har alle matematik som undervisningsfag. Men da UCL skulle koordinere deres praktikdage, fik man ikke taget højde for, om Rasmus Engholm Pedersen havde
matematikundervisning den dag.
”Det kan være en udfordring at få fagfordeling og praktik
til at gå op. Kommunikationen skal være helt i top. I vores tilfælde har jeg
for eksempel slet ikke matematik på mit skema den dag, mine praktikanter er i
udstrakt praktik”, fortæller han.
”Vi har løst det sådan, at de studerende i stedet er med i
min kollegas matematiktimer i indskolingen. Og så følger de mig, når jeg har
idræt og geografi. Det synes de til gengæld også er spændende. Det giver dem en
bedre indsigt i, hvilket fag de kan vælge senere på uddannelsen”.
På Paradisbakkeskolen på Bornholm har man også udstrakt
praktik for de lærerstuderende det første år – og her har de også oplevet, at
det ikke er altid, at praktikskolens ønsker kan blive opfyldt, fortæller
praktikkoordinator Justine Nexø.
”Vi ønskede at få vores to praktikanter enten mandag eller
onsdag. Det er vores lange dage, hvor vi også afholder møder, og dem vil vi også
rigtig gerne give de lærerstuderende et indblik i. I stedet er det blevet
sådan, at de kommer hos os om fredagen”, fortæller hun.
Til gengæld er det nemt at koordinere praktikken, mener
Justin Nexø.
”Fordi de er her en hel dag, er de ikke bundet til et fag,
som før. I stedet handler praktikken om, at de skal opleve, hvad der sker på en
almindelig hverdag hos os. På den måde får praktikanterne også bedre indblik i
de forskellige fag”, siger hun.
Godt at holde fast i blokpraktik
På Paradisbakkeskolen skal praktikanterne have to ugers sammenhængende praktik i januar.
”Generelt synes jeg det er fantastisk, at de lærerstuderende
får mere praktik. Da jeg selv læste til lærer, var praktikken klart den
periode, der gav mig mest under uddannelsen", siger Justine Nexø.
På Brobyskolerne får Rasmus Engholm Pedersens praktikanter
også et længere ophold på tre uger på skolen i januar. Før den udstrakte
praktik var perioden på seks uger.
”For praktikanternes skyldes synes jeg, at den bedste
løsning havde været, at man startede i udstrakt praktik og efterfølgende kom i
praktik seks uger det samme sted, ligesom før. Det er lidt ærgerligt, at de
ikke får den lange fordybelse ude på skolerne”, siger han.
”Hvis man vælger at forsætte med udstrakt praktik, er det
også vigtigt at fortælle de studerende, at de kommer til at rejse mere i
hverdagen, end før. For nogle bliver det måske også sværere at have et
studiejob, fordi der en dag om ugen, hvor det ikke rigtig kan lade sig gøre”.