Ny formand: Den nye læreruddannelse kommer til at ændre markant på praktiklærer-funktionen

Praktiklærerforeningen har fået ny formand. Hun hedder Solveig Hovgaard og har arbejdet med praktikanter siden starten af nullerne. Ifølge hende er den nye læreruddannelse noget, der for alvor kommer til at ændre ved praktiklærerfunktionen.

Offentliggjort Sidst opdateret

”For mig er arbejdet som praktikkoordinator en vigtig del af folkeskolen, fordi man er med til at skabe den nye generation af lærere. Jeg er så glad for at være lærer, og derfor tilfører den her rolle en ekstra dimension”.

Sådan lyder det fra Solveig Hovgaard, der siden 1. august i år har været ny formand for praktiklærerforeningen.

Praktiklærerforeningen er en faglig forening under Danmarks Lærerforening, og ifølge foreningens nye formand kommer særligt den nye læreruddannelse til at have konsekvenser for foreningens medlemmer.

Det kræver noget andet af praktiklærerne, fordi de går fra at være praktiklærer til at være uddannelseslærer. Derfor burde alle, der skal have de studerende til prøve faktisk også udstyres med et vejledemodul

Solveig Hovgaard

”Lige nu har vi fokus på den nye læreruddannelse, som kommer lige om lidt”, fortæller Solveig Hovgaard og fortsætter:

”Med den nye læreruddannelse bliver der jo talt om fire praktikker, i stedet for de tre vi har i dag. Og så vil man også lave grundlæggende om på prøveformen. Der skal ikke være prøver efter de tre første praktiker – kun den sidste. Og det kræver noget andet af praktiklærerne, fordi de går fra at være praktiklærer til at være uddannelseslærer. Derfor burde alle, der skal have de studerende til prøve faktisk også udstyres med et vejledermodul”, forklarer Solveig Hovgaard.

Og det er bestemt ikke den eneste udfordring en ny uddannelse vil byde på for praktiklærerne, lyder det fra den nye formand:

”De studerende skal måske også alene i praktik. Det kræver flere praktikskoler og flere praktiklærere”.

Blå bog om den nye formand

- Uddannet lærer i 1998

- Praktiklærer siden 2003

- Praktikkoordinator siden 2010

- Styrelsesmedlem i Praktiklærerforeningen som sekretær siden 2015.

- Næstformand og sekretær fra 2017

- Formand for foreningen siden 1. august 2022.

Ifølge Solveig Hovgaard står praktiklærerne altså overfor nye udfordringer og nye krav. Og det er bestemt også udfordringer, Praktiklærerforeningen gerne vil være med til at løse:

”Vi vil jo alle sammen gerne have, at vi får dygtige og gode lærere ud på den anden side af uddannelsen, og hvis vi vil højne kvaliteten af læreruddannelsen, så bliver skolerne også nødt til at investere i den fremtid”.

Økonomi som hæmsko

Udsigterne til en ny læreruddannelse betyder dog ikke, at der ikke er udfordringer nok for praktiklærerne i forvejen, som Praktiklærerforeningen har i sinde at gøre op med.

”Praktiklærerne skal jo have den løn, de skal have, for det arbejde de udfører. Det er jo indiskutabelt”.

Solveig Hovgaard

”Det vi er optaget af, er praktiklærernes daglige forhold omkring løn og arbejdsvilkår. Det viser sig nemlig, at selvom der ligger nogle centrale aftaler fra Danmarks Lærerforening, så er det faktisk ikke altid nogen, der efterleves ude i virkeligheden”, siger Solveig Hovgaard og fortsætter:

”Der er flere, der slet ikke er klar over, at der findes centrale aftaler med fokus på aflønning”.

Og fra Solveig Hovgaard lyder det, at det er en af Praktiklærerforeningens største opgaver at sørge for, at de centrale aftaler efterleves.

”Praktiklærerne skal jo have den løn, de skal have, for det arbejde de udfører. Det er jo indiskutabelt”.

Den nye formand pointerer desuden, at problemets kerne er flerdimensionelt:

”Først og fremmest handler det om, at der jo med de studerende følger en pose penge med ud til praktikstedet, men hvis det beløb skal dække både vejledning og de studerendes tilstedeværelse i undervisningen, så rækker de penge ikke ret langt. Og hvis skolerne har en lidt stram økonomi, er de ikke interesserede i at betale den mereafgift, det vil kræve”, siger Solveig Hovgaard og fortsætter:

”Selvom det nogle steder måske vil lyde som peanuts, så kan det betyde, at skoler med en stram økonomi må sige nej tak til praktikanter. Og det er jo bare virkelig ærgerligt, når det kan give så meget at have praktikanter. Både for de studerende, men også for det lærerværelse de havner på”.

Og netop den gensidige udveksling af inspiration er ifølge den nye formand det, der gør arbejdet med praktikanter så vigtigt:

”De fleste lærere har jo også godt af, at blive rusket op en gang imellem, og der er det altså godt at få besøg af praktikanter”, siger Solveig Hovgaard og konkluderer:

”Som praktiklærer skal man forholde sig åbent og nysgerrigt til de studerende. Man skal holde sin egen praksis ud i strakt arm og spejle den i den undervisning, som de studerende står for. Og det er i dette samspil, at man som lærer har mulighed for at udvikle sin egen undervisning, så man ikke bliver hængende i 'plejer'”.