”For
mig er arbejdet som praktikkoordinator en vigtig del af folkeskolen, fordi man
er med til at skabe den nye generation af lærere. Jeg er så glad for at være
lærer, og derfor tilfører den her rolle en ekstra dimension”.
Sådan lyder det fra
Solveig Hovgaard, der siden 1. august i år har været ny formand for
praktiklærerforeningen.
Praktiklærerforeningen
er en faglig forening under Danmarks Lærerforening, og ifølge foreningens nye
formand kommer særligt den nye læreruddannelse til at have konsekvenser for
foreningens medlemmer.
Det kræver noget andet af praktiklærerne, fordi de går fra at være praktiklærer til at være uddannelseslærer. Derfor burde alle, der skal have de studerende til prøve faktisk også udstyres med et vejledemodul
Solveig Hovgaard
”Lige
nu har vi fokus på den nye læreruddannelse, som kommer lige om lidt”, fortæller
Solveig Hovgaard og fortsætter:
”Med
den nye læreruddannelse bliver der jo talt om fire praktikker, i stedet for de
tre vi har i dag. Og så vil man også lave grundlæggende om på prøveformen. Der
skal ikke være prøver efter de tre første praktiker – kun den sidste. Og det
kræver noget andet af praktiklærerne, fordi de går fra at være praktiklærer til
at være uddannelseslærer. Derfor burde alle, der skal have de studerende til
prøve faktisk også udstyres med et vejledermodul”, forklarer Solveig Hovgaard.
Og det
er bestemt ikke den eneste udfordring en ny uddannelse vil byde på for
praktiklærerne, lyder det fra den nye formand:
”De studerende
skal måske også alene i praktik. Det kræver flere praktikskoler og flere
praktiklærere”.
Blå bog om den nye formand
- Uddannet
lærer i 1998
- Praktiklærer
siden 2003
- Praktikkoordinator
siden 2010
- Styrelsesmedlem
i Praktiklærerforeningen som sekretær siden 2015.
- Næstformand
og sekretær fra 2017
- Formand
for foreningen siden 1. august 2022.
Ifølge
Solveig Hovgaard står praktiklærerne altså overfor nye udfordringer og nye krav. Og
det er bestemt også udfordringer, Praktiklærerforeningen gerne vil være med til
at løse:
”Vi vil
jo alle sammen gerne have, at vi får dygtige og gode lærere ud på den anden
side af uddannelsen, og hvis vi vil højne kvaliteten af læreruddannelsen, så
bliver skolerne også nødt til at investere i den fremtid”.
Økonomi som hæmsko
Udsigterne
til en ny læreruddannelse betyder dog ikke, at der ikke er udfordringer nok for
praktiklærerne i forvejen, som Praktiklærerforeningen har i sinde at gøre op
med.
”Praktiklærerne skal jo have den løn, de skal have, for det arbejde de udfører. Det er jo indiskutabelt”.
Solveig Hovgaard
”Det vi
er optaget af, er praktiklærernes daglige forhold
omkring løn og arbejdsvilkår. Det viser sig nemlig, at selvom der ligger nogle
centrale aftaler fra Danmarks Lærerforening, så er det faktisk ikke altid nogen, der efterleves ude i virkeligheden”, siger Solveig Hovgaard og fortsætter:
”Der er
flere, der slet ikke er klar over, at der findes centrale aftaler med fokus på
aflønning”.
Og fra Solveig
Hovgaard lyder det, at det er en af Praktiklærerforeningens største opgaver at
sørge for, at de centrale aftaler efterleves.
”Praktiklærerne
skal jo have den løn, de skal have, for det arbejde de udfører. Det er jo
indiskutabelt”.
Den nye
formand pointerer desuden, at problemets kerne er flerdimensionelt:
”Først
og fremmest handler det om, at der jo med de studerende følger en pose penge
med ud til praktikstedet, men hvis det beløb skal dække både vejledning og
de studerendes tilstedeværelse i undervisningen, så rækker de penge ikke ret
langt. Og hvis skolerne har en lidt stram økonomi, er de ikke interesserede i
at betale den mereafgift, det vil kræve”, siger Solveig Hovgaard og fortsætter:
”Selvom
det nogle steder måske vil lyde som peanuts, så kan det betyde, at skoler med en
stram økonomi må sige nej tak til praktikanter. Og det er jo bare virkelig
ærgerligt, når det kan give så meget at have praktikanter. Både for de studerende,
men også for det lærerværelse de havner på”.
Og
netop den gensidige udveksling af inspiration er ifølge den nye formand det, der
gør arbejdet med praktikanter så vigtigt:
”De fleste lærere har jo også godt af, at blive rusket op en gang imellem, og
der er det altså godt at få besøg af praktikanter”, siger Solveig Hovgaard og
konkluderer:
”Som praktiklærer skal man forholde sig åbent og nysgerrigt til de studerende. Man skal holde sin egen praksis ud i strakt arm og spejle den i den undervisning, som de studerende står for. Og det er i dette samspil, at man som lærer har mulighed for at udvikle sin egen undervisning, så man ikke bliver hængende i 'plejer'”.