Har forældres skilsmisse en negativ indflydelse på børnene
faglighed i skolen?
Det spørgsmål har været til debat de seneste uger, efter to rapporter fra Rockwoolfonden konkluderede netop dette.
Spørger man skolesocialrådgiver med 23 års erfaring og konsulent med ekspertise indenfor delebørn og forældresamarbejde Camilla Semlov er det næppe
skilsmissen i sig selv, der har størst indflydelse på børnenes skolegang.
“Vi har tendens til at hæfte børnenes reaktioner op på skilsmissen, men selvom forældres
brud er børns største livskrise, så har reaktionerne i virkeligheden ofte mere
at gøre med konfliktniveauet imellem forældrene”, siger Camilla Semlov, der
står bag flere bøger om delebørn og deres familier.
Når hun
ikke har familiesamtaler og møder på skoler, holder hun oplæg for lærere,
pædagoger og ledere i at håndtere familier i opbrud.
Selvom danske familier
efter internationale standarder er “gode til at gå fra hinanden”, som hun siger,
møder hun i sit arbejde lærere, der oplever skilte forældre, som gerne
vil have kommunikationen med læreren opdelt i hver sin tråd på Aula.
“Lærerne synes ofte, at det er svært, hvis forældrene ser
ting forskelligt og har hvert deres ønske til skolen. Og indimellem står de så
pludselig med to forskellige beskeder på Aula, der peger i hver sin retning.
Skal læreren så til at formidle imellem de to forældre?”, spørger hun retorisk.
Det korte svar er nej, mener hun.
”I den situation er det vigtigt, at læreren får talt med
forældrene om, at det er vigtigt for barnet, at alle de voksne har styr på,
hvad der rører sig i barnets liv, og at lærerne og forældrene ved, at de trækker
i samme retning i forhold til, hvad barnet har brug for”, siger Camilla Semlov.
Den samtale har lærerne dog ofte svært ved at tage hul på,
fortæller hun.
”Skole og hjem skal jo samarbejde om at hjælpe eleven
socialt og fagligt i en svær situation. Men det der med at række hånden ud til
forældrene kan være svært for lærerne, fordi de er bange for at blande sig i
folks privatliv”, fortæller Camilla Semlov.
Husk at skrive til far
Jimmy Krab er lektor ved Center for pædagogik på
Professionshøjskolen Absalon og forsker i pædagoger og læreres samarbejde med
forældrene.
Han ser også flere eksempler i sine undersøgelser på, at lærerne kommer
i klemme mellem deleforældre, der er i konflikt.
”Lærerne synes ofte, at det er svært at stå alene med kommunikationen
med hjemmet, når forældrene er skilte og i konflikt”, fortæller Jimmy Krab.
Det er en meget kompleks opgave at navigere i den slags
konflikter, og lærerne har ofte behov for at tale om
det med kollegaerne på en faglig måde, fortæller Jimmy Krab.
Han anbefaler også
skolens ledelse at tænke over, hvilken rolle de mener, at lærerne skal spille i
de konfliktfyldte situationer.
Flere forældre fra Jimmy Krabs undersøgelser
fortæller, hvordan lærerne og mange andre offentlige institutioner primært
kommunikerer med moderen. Også når barnet pludselig har to hjem.
”Når forældrene bliver skilt, er det særligt
problematisk. For far mister fornemmelsen for barnets skoleliv, og lærerne ved
ikke, hvad der sker, når barnet er hos far”, siger Jimmy Krab.
Han opfordrer
derfor til, at lærerne er ekstra opmærksomme på relationen og kommunikation til
begge forældre efter et brud.
”En tredjedel af eleverne i den danske folkeskole har to
hjem, så det er en del af vilkårene for lærernes arbejde, at de må kommunikere
med begge hjem, selvom det kan gøre arbejdet mere besværligt”, siger Jimmy
Krab.
Forsker: Forældrene
vil gerne samarbejde
Skolen spiller en vigtig rolle for børn, når forældrene går
fra hinanden, og lærerne bør derfor gå forrest og invitere forældrene til at
samarbejde.
Det mener Anja Marschall, der er ph.d. og lektor i pædagogik
på Københavns Professionshøjskole. I over ti år har hun forsket i forældresamarbejde,
delefamilier og skilsmisse.
”Jo mere lærerne indgår i samarbejde og dialog med
forældrene om, hvad der sker i barnets liv, fortæller hvad de ser og er tydelige
om, hvordan de mener, at alle kan bidrage til trivslen, jo bedre er det
for børnene”, siger Anja Marschall.
Hun mener, at alle har meget at vinde, hvis lærere bliver klædt
bedre på til at håndtere deleforældre i konflikt.
”Der er sindssygt meget potentiale i, at lærere kommer på
banen på en anden måde, end der har været tradition for tidligere".
"Hvis lærerne
generelt får lidt mere viden om, hvad det betyder for børn, at deres forældre
bliver skilt, kan de netop på et fagligt grundlag invitere de her forældre til
at samarbejde. Ikke for at blande sig, men for at sige at sammen kan vi hjælpe børnene
fagligt og trivselsmæssigt langt bedre, end hvis vi bare prøver at gøre det
fra hver vores stol”.
Og forældrene vil ofte gerne samarbejdet, understreger hun.
”Forældrene er ofte meget optagede af, om der kan være
negative sideeffekter af, at de er blevet skilt, og derfor vil de blive superglade
for at høre, at lærerne også har øje for, hvordan det går med deres barn”,
siger Anja Marschall.
De
fleste delebørn klarer det ganske udmærket
Anja Marschall
har ikke tidligere set forskningsmæssigt belæg for, at forældres samlivsbrud som
enkeltfaktor, skulle stille børnene dårligere fagligt.
En lang række ting
følger med, når forældre bliver skilt, forklarer hun og kalder koblingen i
rapporten fra Rockwool Fonden for “lidt forsimplet”.
"Der er en del af skilsmisseforskningen, der peger på,
at langt de fleste skilsmissebørn gør det ganske udmærket sammenlignet med
deres jævnaldrende i kernefamilier”, siger hun og medgiver, at der ér en lille
gruppe børn, som har flere vanskeligheder, end man ellers ser.
Da dr.dk
skrev om rapporten, bragte de et interview med en fraskilt mor, der havde savnet tid
til at hjælpe sine børn med lektierne i hverdagen.
Anja Marschall advarer i den forbindelse lærere mod at se på
deleforældre som nogen, der per definition ikke har overskud til at tage sig af
børnenes skolegang.
Hendes forskning viser tvært imod flere eksempler på, at
deleordninger også får nogle forældre til at bruge mere fokuseret tid med deres
børn i de uger, de er sammen med dem, end de gjorde, inden de blev skilt,
fortæller hun.
Jimmy Krab mener heller ikke, at rapporten fra Rockwool bør
give “anledning til panik”, som han siger.
Han mener dog, at rapporten kan være en god anledning til at
genoptage diskussionen om forældres rolle i skolen.
Jimmy Krab har nemlig forsket i forældresamarbejdets
udvikling, og han fortæller, hvordan skolen igennem mange år har lagt stadigt
mere ansvar for eleverne læring over på forældrenes skuldre.
Og bekymringen
for, om nogle børn i delefamilier kan blive dårligere stillet, kan derfor være relevant,
mener han.
“Der er nogle forældre, som i en perioder kan have svært ved
at leve op til alle skolens krav. For eksempel når der sker opbrud i
tilværelsen, hvor man ikke kan gøre nogle af de samme ting på samme måde, man gjorde før. Skolepolitikerne skal i den forbindelse overveje, hvor meget ansvar
de forventer, at skolen skal pålægge forældrene”.
Delefamilier savner
logistiske hensyn
Selvom danske
delefamilier over en bred kam samarbejder godt, kan skilte forældre dog ofte have
behov for nogle logiske særhensyn, som de har svært ved at bede lærerne om at
tage, fortæller Camilla Semlov.
“Det kan
være, at man skal tale om, hvordan skole og forældre sammen hjælper eleven med
at huske at få læsebogen med fra det ene hjem til det andet. Det kan også være,
at den ene forælder plejede at hjælpe med lektierne i matematik, og at den
anden er stærkere i engelsk. Der kan man også tale om, om eleven lige skal hjem
forbi den ene forældre et par timer hver onsdag eftermiddag, så det passer med matematikundervisningen”,
siger hun.
Ofte har
lærernes invitation til samarbejde en positiv afsmittende effekt på forældrenes
samarbejde fremadrettet, oplever Camilla Semlov.
“Det er
svært at tale om alle de her ting lige efter en skilsmisse. Men det er ofte i
dialogen, at man får problemerne løst".
"Så hvis lærerne går med til at
kommunikere med forældrene igennem to kanaler, kan de nogle gange være med til
at fastholde forældrenes konflikt”, siger hun og fortæller, hvordan hun for
nylig oplevede forældre gå fra et meget højt konfliktniveau til samarbejde,
efter at hun havde haft en samtale med dem.
Hun
understreger, at der selvfølgelig er undtagelser, hvor skoleledelsen må springe
til og inddrage børne- og familieafdelingen i de tilfælde, hvor
samarbejdet mellem forældrene slet ikke fungerer.
“Lærere har travlt, og der er selvfølgelig grænser for, hvor meget de skal
aggere socialrådgivere”, siger hun og tilføjer:
“Men én
ting ved vi fra forskningen om skilsmisse: Jo bedre forældrenes samarbejde og
kommunikation er, desto bedre kommer børnene igennem skilsmissen”.