Forskerne har omregnet elevernes resultater i de nu udfasede nationale til karakterpoint. Grafen viser forskellen i 'læringsafkast' for børn, hvis forældre er gået fra hinanden sammenlignet med børn, hvis forældre stadig er sammen.
Kilde: Rockwool Fondens Forskningsenhed
Ny forskning: Forældres skilsmisse går varigt ud over børns testresultater i skolen
Børn af forældre, der er gået fra hinanden, får mindre læringsmæssigt ud af fritiden, er forskere fra Rockwool Fonden nået frem til via studier af elevernes resultater i de nationale test
Børn klarer sig dårligere i de nationale test, når deres
forældre går fra hinanden. Det viser to nye
studier af danske forældres parforholdsophør og børns
læring, som Rockwool Fondens Forskningsenhed
har udført i samarbejde med universiteter i ind- og udland.
Den negative udvikling fortsætter resten af børnenes
skoletid.
Studie af nationale test
De to nye studier tafger udgangspunkt i danske skoleelevers resultater i de nationale test. Studierne er gennemført af Rockwool Fondens Forskningsenhed
har udført i samarbejde med forskere fra Stockholm
Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Pompeu Fabra Universitet og med medfinansiering fra Riksbankens Jubileumsfond.
Rockwool Fondens nyhedsbrev om resultaterne (pdf)
Forskerne har brugt datoerne for, hvornår de forskellige elever har gennemført de nu udfasede nationale test i læsning og kombineret datoen for, hvornår forældrene er flyttet fra hinanden. Børnene klarer sig dårligere i de nationale test, allerede
ugen efter deres forældre er flyttet fra hinanden. Et vedvarende fald i testscore ses dog gennemsnitligt kun hos den midterste halvdel af eleverne. De 25
procent, der klarer sig bedst, og de 25 procent, der klarer sig dårligst, oplever i gennemsnit ikke nogen ændring i deres testscore som følge af, at deres forældre går
fra hinanden.
Forskerne har også sammenlignet børn, som tager den nationale test, når de har den
samme alder, men tager testen på forskellige tidspunkter
af skoleåret. På den måde når de frem til, at børn, hvis forældre er gået fra hinanden, får mindst lige så meget ud af undervisningen i skoletiden som kammeraterne, mens de testscoremæssigt får mindre ud af den tid, der går, når de ikke er i skole. Jo længere tid forældrene ikke har været sammen, jo større er forskellen op til
klassekammeraterne, skriver Rockwool Fonden i sit nyhedsbrev.