Mary Fonden
Kronprinsesse Marys ønske om at gøre noget for socialt isoleredefik nyt liv af en folkegave på 1,1 millioner kroner, der blevindsamlet i Danmark og Grønland og skænket i anledning afKronprinseparrets bryllup i maj 2004.
I 2006 begyndte idéen for alvor at tage form, og året efter blevMary Fonden - H.K.H. Kronprinsesse Marys Fond"en realitet.
Mary Fondens første projekt blev lanceret i 2008. Siden er flerekommet til, og der er flere på vej.
Fonden havde otte medstiftere, som sikrede et solidt, økonomiskgrundlag. Siden er gruppen af medstiftere udvidet, oggrundkapitalen er i dag på godt 150 millioner kroner. Dennegrundkapital får lov at stå uberørt som fundamentet for enlangsigtet indsats, men det årlige afkast går ubeskåret tilarbejdet med at bekæmpe social isolation inden for Mary Fondens treindsatsområder: Mobning og trivsel, vold i Hjemmet og ensomhed.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kronprinsesse Mary blev modtaget med massive klapsalver fra stående skoleledere, da hun i går indtog scenen på Skolelederforeningens årsmøde i Aalborg. Det er ti år siden, hun stiftede Mary Fonden, som bekæmper social isolation og mobning og arbejder på at fremme trivslen blandt børn.
"Hvor er I mange. Det havde jeg ikke forventet. Jeg har fået at vide, at I ville være 1.600, men det virker til, at I er mange flere. Det er en stor fornøjelse at stå foran jer. I arbejder med vores vigtigste resurse, nemlig børnene. I er kulturbærere, og det er kultur, som skal hindre mobning og øge trivslen blandt børn", indledte kronprinsessen, da skolelederne havde sat sig.
Børnene lærer at sætte sig i andres sted
Mary Fonden har sammen med Red Barnet udgivet materialet Fri for Mobberi, som i dag består af kufferter til henholdsvis vuggestuer, børnehaver og indskoling. Materialet bygger på fire værdier: Tolerance, respekt, omsorg og mod.
"Fri for Mobberi giver børn og voksne en fælles forståelse af, hvad det vil sige at være en god kammerat. Et centralt redskab er børnemødet, hvor man taler om, hvordan man ønsker at være sammen, og hvorfor det kan være svært at leve op til ønsket", fortalte kronprinsesse Mary og viste en tegning af fire børn på en gynge og en pige, som ikke måtte gynge med.
"Her kan man tale med børnene om, hvad der sker på tegningen, og hvordan de tror, at de fire børn på gyngen har det, og hvordan pigen har det. Det lærer børnene at sætte sig i andres sted, og sammen kan de komme med bud på løsninger".
Programmet udvikler evnen til at genkende andres følelser
Fri for Mobberi er ude i hver anden børnehave og i hver tredje indskolingsklasse, og et stort antal lærere og pædagoger har været på kursus i det.
"Vi får at vide af lærere, at materialet er let at gå til, og vi får løbende tilsendt ideer til nye måder at arbejde med det på. Vi har også løbende evalueret materialet ved at spørge lærere og pædagoger til råds, og vi har netop lavet et kontrolgruppestudie af børnenes udbytte. Resultatet offentliggøres i næste uge, men jeg kan afsløre, at det er positivt, når det gælder børns empati. Det vil sige evnen til at genkende andres følelser, sætte sig i andres sted og sætte sine egne behov i baggrunden. Det er vigtige egenskaber, for ved mobning tør børn ikke vise medfølelse, og de tør ikke holde med den, der bliver udsat for mobning", sagde kronprinsessen.
Mary mod mobning
Studiet offentliggøres i næste uge, når Mary Fonden og Red Barnet holder to heldagskonferencer om mobning i henholdsvis København og Aarhus i anledning af, at det er ti år siden, at den første Fri for Mobberi-kuffert blev præsenteret.
Nyt spor i mobbeforskningen: Mobning handler om den sociale orden
Empati vækker børnenes ansvar til at sige stop
Fri for Mobberi er udviklet på initiativ af kronprinsesse Mary, som fandt inspiration til materialet, da hun for 12 år siden mødte en fireårig pige i Australien.
"Hun overraskede mig ved helt naturligt at bruge ordet empati, og da jeg spurgte, hvad det betød, forklarede hun, at det betyder, at man hjælper andre. Det gjorde et stort indtryk på mig. Pigen havde arbejdet med Better Buddies-programmet, og det fik mig til at udvikle Fri for Mobning. Empati får børn til at reagere, når de ser en blive mobbet, fordi det vækker deres ansvar til at sige stop overfor mobning i gruppen" fortalte kronprinsesse Mary.
100 år og en kronprinsesse har taget broden af mobning
På årsmødet viste hun en film om 5.b, som skal have taget et klassefoto i gymnastiksalen. Fotografen har glemt en linse i bilen, og mens han er væk, begynder et par elever at skubbe til den dreng, der sidder mellem dem på bænken. Han bryder sig tydeligvis ikke om det, og man hører nogle af de andre elever tænke, at de ville ønske, at de turde sige noget. Til sidst rejser eleverne sig en efter en og siger "stop". Filmen toner ud med en elevstemme, som siger, at det kræver mod at være en god ven, og hvis mange er modige, findes der ikke mobning.
"Så enkelt er det naturligvis ikke i virkeligheden, men filmen illustrerer, at alle har en rolle i mobning", sagde kronprinsesse Mary om filmen, der kan bruges til at sætte gang i snakken om mobning i klassen.
Forståelsen af mobning er ved at ændre sig
Kronprinsesse Mary ville gerne kunne sige, at der så ikke opstår mobning på mellemtrinet og i udskolingen, når eleverne har arbejdet med Fri for Mobning i indskolingen. Men kulturen i en gruppe forandrer sig, så der skal et fortløbende arbejde til.
Fællesskabet skal stoppe mobning
"Man taler typisk om mobber og mobbeoffer, men den forståelse er ved at ændre sig til, at mobning skal ses som udtryk for den gældende kultur og dynamik i gruppen. Mobning trives i en kultur, hvor der er lav tolerance, og hvor man let kan træde ved siden af og blive udelukket", sagde hun.
Materiale mod mobning på vej til mellemtrinet
Der er stadig mange, som forklarer mobning med dårlig opdragelse og udsatte børn. Det er også svært ikke at pege fingre, erkendte kronprinsessen.
Kronprinsessens mobbeprogram inspirerer i flere lande
"Men man skal forsøge at lade være. Selv om det er svært, skal vi væk fra at tale om hvem og i stedet tale om værdierne i gruppen. Vi skal lære børn at være tolerante og udvise respekt".
Mary Fonden får mange henvendelser fra lærere, som spørger, hvordan de skal gribe ind, når mobning opstår. Derfor vil fonden sammen med Red Barnet og Børns Vilkår udvikle konkrete redskaber, som skolerne kan bruge til forebygge mobning på mellemtrinnet og i udskoling.
"I første omgang bliver det til mellemtrinnet. Formålet er, at det skal være let for jer at handle på mobning", sagde kronprinsessen til skolelederne.