Eleverne på Præstemoseskolen dystede mod hinanden i forskellige typer skak med hjælp fra ældre elever.
Rekordmange elever deltog i Skolernes Skakdag
Rekordmange skoleelever har i dag deltaget i Skolernes Skakdag. Den officielle åbning blev afholdt på Præstemoseskolen i Hvidovre, hvor dagens skoleskema bestod af hjernegymnastik, sammenhold og leg blandt skolens elever.
Præstemoseskolens elever skulle i løbet af dagen dyste ifølgende typer skak:
Quadroskak (Firemandsskak)
Busskak
Holdskak
Turboskak
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Præstemoseskolens gymnastiksal var i dag fyldt med lærere i skakternede gevandter og elever med malede skakbræt i ansigtet. Alle skolens elever deltog i dag i skolernes skakdag.
Annonce:
Præstemoseskolens elever er nu ikke de eneste folkeskoleelever, som i dag har fået erstattet diktat og regning med det ternede skakbræt. I år sidder 48.000 elever landet over og koncentrerer sig om skakbrætter. Det er flere, end der nogensinde tidligere har deltaget.
Undervisningsordfører fra Venstre Anni Mathiessen var i dagens anledning inviteret til at holde åbningstalen for skakdagen.
"Det er fantastisk, at så mange elever landet over skal sidde og rykke rundt på skakbrikkerne. Skoleskak bidrager til strategisk tænkning og hjælper eleverne til at respektere hinanden og den man spiller med. Det er et dannelsesværktøj, eleverne kan bruge resten af livet".
Anni Mathiesen påpeger, at skoleskak i lang tid har kæmpet med pengene. Men det er heldigvis lykkedes for politikerne at afsætte midler af til skakken i år. Konkret vil Dansk Skoleskak modtage 2 millioner kroner årligt i de næste fire år.
Det er en rigtig god nyhed for generalsekretær for Dansk Skoleskak Mads Jacobsen:
"I dag er en festdag. Skoleskak er et andet tilbud end smartphones. Skoleskak giver eleverne ro og hjælper deres koncentration. Det er vigtigt i denne digitaliserede verden".
Annonce:
I skolens gymnastiksale er der stillet borde og stole op. Overalt sidder skolens yngste elever koncenteret om skakbrikker og skakure. I løbet af formiddagen skal eleverne prøve flere forskellige typer skak. Oscar fra 7. klasse går rundt og hjælper eleverne til at tage det bedste træk.
"Jeg har hjulpet børnene med reglerne, og hvordan de vinder. De har ikke haft behov for så meget hjælp endnu, men det kommer nok senere", siger han. "Jeg har selv både fået nye venner og mødt gamle venner gennem skak. Det er en god sport, hvor man får et godt sammenhold, fordi man taler så meget med hinanden. Vi har alle forskellige strategier, så vi lærer meget af hinanden".
På Præstemoseskolen er der også aktivitet omkring skakbrættet i hverdagen. Skak er nemlig kommet på skoleskemaet på flere årgange. I indskolingen er skak blevet en del af den understøttende undervisning. I udskolingen kan eleverne vælge strategisk spilleværksted som valgfag, hvor de tager skakbrættet under armen og besøger plejehjem og børnehaver. Derudover spilles der også skak i skolen på tværs af årgangene, hvilket har en kæmpe værdi i sig selv, mener konstitueret skoleleder for Præstemoseskolen Henriette Mildam.
"Det handler om at være sammen i nuet på tværs af årgange og forskelligheder. Vi har på skolen specialklasser, og de børn har rigtig godt af den koncentration og det samvær og sammenhold, skak bidrager til", siger hun.
Anni Mathiesen mener også at skak er et godt redskab til at inkludere inklusionsbørnene og have fokus på børn med særlige behov. Hun mener, at skak giver mulighed for, at lærerne kan få et særligt syn på børn med særlige behov og lade deres kompetencer komme i spil. Hun ønsker derfor større fokus på skak som forskningsområde.
"Dansk Skoleskak kan understøtte skolerne. Vi anerkender, de vanskeligheder børn står med i dag. Det kan være inklusionsbørn med særlige behov, men også børn, som føler sig stressede og indgår i en presset hverdag. Jeg drømmer derfor om, at der kommer gang i nogle forskningsprojekter, hvor skak kan dokumenteres som en læringsmetode, som vi politikere kan anvende som målingsinstrument", siger hun.