"Med den megen motion har vi meget mere ro i timerne, og eleverne lærer mere, siger skoleleder René Nielsen, Nymarkskolen i Slagelse.
Foto: Henrik Ankerstjerne Hermann
Bevægelse i undervisningen: Fem lektioner idræt om ugen
Nymarkskolens leder René Nielsen, Slagelse, var fredag for Folketingets undervisningsudvalg, som ville høre gode eksempler på den svære øvelse med at få 45 minutters ind i undervisningen hver dag.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Nymarkskolen i Slagelse hedder bevægelse i undervisningen 5 lektioner idræt om ugen. Alle elever skal deltage, og alle elever skal i bad. Den megen motion giver mere ro i klassen, mere lyttende elever.
Torsdag var han af Folketingets Undervisningsudvalg inviteret til en åben høring om bevægelse i folkeskolen - og fortalte om resultaterne sammen med en anden skoleleder fra Herlev, en forsker, en arkitekt, en konsulent og en repræsentant fra DIF. Folketingets undervisningsudvalg ville gerne "høre de gode
Nymarkskolen, der i forvejen er en idrætsskole, ligger i område med mange sociale udfordringer, og René Nielsen forklarer at ikke alle elever er motivere for undervisning.
Blandt andet viste en børneundersøgelse, at eleverne var mindre motiverede, sov mindre og var mere overvægtige end gennemsnittet.
"Vi valgte at sige: Det skal vi arbejde med - kan vi gøre dem mere aktive, kan de også lære mere i hver lektion. Og det er lykkedes. De er kommet i bedre form, fordi de bevæger sig mere. Og der er mere ro i klasserne, og det er ikke så trætte". Især det med roen er René Nielsen glad for.
"Ro giver lærerne lov til at undervise mere, og eleverne er mere aktive og lyttende", siger René Nielsen.
Obligatorisk idrætsprøve
Skolen har også gjort idrætsprøven obligatorisk for alle elever.
René Nielsen fortalte også, at der på Nymarkskolen er uddannet særlige legeagenter, og at lærerne videreuddannes i samarbejde med lokale idrætsforeninger.
Da han introducerede ideen, var det ikke alle lærerne, der klappede.
"Der var kommet en ny folkeskolereform med vægt på det fag-faglige, og så valgte vi at sige: Nej de skal bevæge sig, for når eleverne er bedre kropsligt 'tunet', så får vi mere ud af undervisningen, sagde René Nielsen efter høringen til folkeskolen.dk/idræt
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) styrede som formand for Undervisningsudvalget høringen og konstaterede, at udvalget har brugt megen tid på bevægelse i undervisningen. Det var det to medlemmer Anni Matthiesen (V) og Annette Lind (S), der havde taget initativ til høringen.
Høring: Inspiration til mere bevægelse
René Nielsen havde i panelet selskab af en anden skoleleder, Brian Venneberg fra Kildegårdsskolen i Herlev - begge skoler, der har gode erfaringer med bevægelse i undervisningen. Kort sagt ville udvalget gerne høre positive historier i en tid, hvor undersøgelser viser, at 40 procent af eleverne kun bevæger sig 15 minutter af skoledagen i snit. I panelet sad også konsulent Emil Krapper fra Slagelse Kommune, der fortalte om arbejdet med at koordinere indsatsen og lave partnerskaber og eksempelvis indføre andre idrætsformer end fodbold, nemlig græshockey, der er blevet en stor succes.
Anna Hassel, arkitekt fra Lokale og Anlægsfonden, fortalte om den store betydning fx indretningen af en skolegård har for om eleverne tør eller vil bruge den aktivt - her var Nørre Snede Skole et af eksemplerne på, hvor meget en ny indretning af en skolegård med 'bjerglandskaber' betyder i stedet for det, Anna Hassel kaldte 'en trykket asfaltflade'.
Elever: Nye regler giver mere bevægelse end ny legeplads
Forsker Bente Bjørnholt fra Kora fremhævede nogle af sine forskningsresultater, for eksempel at der er tydelige tegn på at bevægelse indvirker på læring i de mindre klasser. Omvendt erkendte hun, at det tager 10-15 år, før man for alvor kan måle forskningen.
Stort forskningsprojekt: Usikker læringseffekt ved bevægelse