Anmeldelse
Læringsstile i matematik
Læringsstile i matematik
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Læringsstile i matematik - Matematik og motorik" er et materiale, der lægger op til undervisningen i matematik fra 0. til 6. klassetrin.
Fakta:
Titel: Læringsstile i matematik
Forfatter: Ole Haubo Christensen
ISBN: 9788791071607
Pris: 622,50 kroner
Sider: 72 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Gonge
Materialet er opdelt i en lærerbog med kopisider og en materialetaske med konkrete materialer. Det teoretiske grundlag er inspireret af blandt andre Howard Gardner og Dunn og Dunn, der netop behandler henholdsvis de mange intelligenser og læringsstile. Der skelnes mellem læring og undervisning, hvor læring er de processer, der foregår inde i eleven, mens undervisning er det, der foregår uden for eleven, hvor kommunikationen er et vigtigt element.
Et positivt aspekt af dette materiale er beskrivelserne af de brugte teorier. Læseren sættes kortfattet og præcist ind i teorien, der ligger til grund for de forskellige tilgange til læring i matematik, og dette virker godt.
Bogen kommer med forslag til arbejdet med læringsstile i matematik gennem gode spil, øvelser og lege. Disse beskrives på 40 let overskuelige sider, der alle inddrager materialetasken.
Materialet virker spændende og umiddelbart let at gå til. Det vil inspirere eleverne, give læreren et godt afsæt i brugen af konkrete materialer i matematikundervisningen og generelt højne et, nogle gange, lidet vægtet område i matematikundervisningen, netop brugen af konkrete materialer, der går ud over terninger, centicubes og kortspil!
Jeg kan kun anbefale materialet som et glimrende indspark til den traditionelle matematikundervisning.