”Vi skal ikke omklamre børn, som har stor glæde af at slippe for de voksne i frikvartererne, men vi skal hjælpe dem, der oplever frikvarteret som det vilde vesten", siger Ligeværds direktør Esben Kullberg.Ridofranz
Ligeværd: Mange elever bliver klemt i frikvarteret
Frikvarteret kan være et skræmmende kaos for børn med særlige behov, fordi de er overladt til sig selv uden den støtte, de får i klassen. I værste fald opgiver de skolen, erfarer foreningsfællesskabet Ligeværd, som kalder frikvarteret for et pædagogisk sort hul.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Flere
elever opgiver skolen, fordi de er fysisk og mentalt udtrættede af at prøve at
forstå uudtalte normer og sociale spilleregler. Det konstaterer
foreningsfællesskabet Ligeværd på baggrund af henvendelser fra lærere og
forældre. Ikke mindst frikvartererne kan være hårde ved eleverne.
Annonce:
”Det
er på tide, at vi anerkender skolens pauser som pædagogiske rum, der især for
børn i udsatte positioner har afgørende betydning for, om de kan holde skolen
ud”, siger direktør Esben Kullberg.
Ligeværd
har traditionelt støttet unge med særlige behov, men er begyndt at interessere
sig for frikvarteret som led i sin tre år gamle strategi om også at have fokus
på folkeskolen.
”Vi
kan se, at eleverne på vores specialefterskoler og uddannelsessteder er
belastede på en ny måde, så vi er nysgerrige efter, hvad der er på spil i
folkeskolen. Derfor kommer vi i kontakt med en ny type forældre, som bringer
historier frem. Det kan være forældre til børn med ufrivilligt skolefravær, som
fortæller, at deres børns angstproblematikker bryder ud i frikvartererne, fordi
de ikke kan overskue at være i det rum”, fortæller Esben Kullberg.
En
mor har for eksempel fortalt, hvordan frikvartererne til sidst gjorde
skoledagen så svær at overkomme, at hendes søn næsten dagligt løb hjem. Efter
at forældrene i måneder havde fulgt ham tilbage til skolen, måtte de til sidst
vælge skolen helt fra.
Annonce:
Struktureret arbejde i klassen smuldrer i virvaret
Ligeværd
har spurgt ud på sine platforme, og både forældre og lærere er vendt tilbage.
”De
giver udtryk for det samme: At den arbejdstidsaftale, der blev trukket ned over
folkeskolen, ikke giver tid til, at lærerne kan gå med ud i frikvartererne.
Nogle steder har man et antal tjanser som gårdvagt i løbet af året, men der er
ikke nok lærere med i skolegården ad gangen”, siger Esben Kullberg
Lærere
beretter også om det smertefulde i at vide, at meget af det strukturerede
arbejde i klassen smuldrer i skolegårdens selvforvaltede virvar.
Annonce:
”Selv
om mange ved, at frikvartererne næsten kan føles som helvedes forgård for nogle
børn, er der tilsyneladende ingen, der rigtigt tager skolens pauser alvorligt
som vigtige pædagogiske rum.
Regeringens
nye udspil, der skal sikre kvalitet i folkeskolen, nævner ikke pauserne med et
ord. Og skolens organisationer synes heller ikke at interessere sig ret meget
for den del af skoletiden. Det virker nærmest som om, at skolens pauser bliver
betragtet som en slags ikke-skole”, siger Esben Kullberg.
Børn
har brug for træning i sociale spilleregler
For
mange børn kommer frikvartererne som velfortjente pauser fra undervisningen,
hvor de kan bevæge kroppen, lege og snakke, anerkender Esben Kullberg.
Annonce:
”Vi
skal ikke omklamre børn, som har stor glæde af at slippe for de voksne i
frikvartererne, men vi skal hjælpe dem, der oplever frikvarteret som det vilde
vesten. Vi har børn, som er utrænede i at organisere fri leg, fordi de ikke
leger på vejen eller fodboldbanen, som vi gjorde. Derfor skal vi skabe flere
muligheder for at træne dem i de sociale spilleregler”.
Det
kan være alt fra, at voksne skaber aktiviteter, som børnene er sammen om, til
at de kan søge tryghed hos en voksen, når de har så svært ved at aflæse og
forstå andre børn, at de ufrivilligt kommer til at falde ud af de
selvorganiserede børnefællesskaber.
”Vi
kan beklage, at mange børn ikke er trænet i fri leg, men hvis vi bliver ved med
at se den anden vej, kommer det til at koste mange gode små skoleliv. Vi bliver
nødt til at tage børnenes behov alvorligt”, siger Ligeværds direktør.
Frihedsreform
giver alligevel håb
Annonce:
Selv
om regeringsudspillet ikke hæfter sig ved frikvarteret, sætter Esben Kullberg
lid til, at det alligevel kan føre til forandringer.
”Frihedsreformen giver
skoleledere og skolebestyrelser større beføjelser til at organisere skolen. Vi
kan håbe, at de sætter fokus på frikvarteret som pædagogisk rum, for det har
mange børn brug for”,