»Det handler om at åbne læringskanalen, tryghed, relationer og personlig udvikling«, siger de to lærere om systemet, som de selv har udviklet efter et amerikansk koncept.
Klaus Holsting
Teenagere har behov for struktur
Ros, selvkritik og en fast tidsplan er elementer til bedre undervisning, mener lærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Tidsplanen skal holdes. Det er vores ansvar som lærere. Hvis vi kræver, at eleverne overholder tiden, så må vi også gøre det«, fortæller de to lærere Søren Burkall og Anton Vindahl Andersen fra Lindevangskolen på Frederiksberg.
Tidsplaner har været en væsentlig del af planlægningen i dette skoleår i 7.y, og efter vinterferien kom der musik til arbejdet.
De kalder deres model for fokuseret læring. De har sat undervisningen i system, så hver lektion indeholder variation, ansvar, mål, afgrænsning, tryghed, anerkendelse, kommunikation og forhåbentlig oplevelse af flow.
De planlægger lektionerne minutiøst, men de synes også, at eleverne flytter sig.
Inspirationen har de hentet hos True North. Det begyndte med, at Frederiksberg Kommune havde en aftale med True North om at arrangere to lejrskoler og et lærerkursus.
Kurset var ingen succes. Men lejrskolen for 7.y gik rigtig godt. Lærerne oplevede eleverne i et helt nyt lys, og her virkede fælleslege. Efter den oplevelse bad de to lærere om at komme på kursus hos True North, og denne gang var de rigtig glade for det.
»Amerikanerne er gode til at sætte ting i system, og True North bygger på et amerikansk koncept. Vi har så ladet os inspirere og har udarbejdet vores eget koncept«, fortæller Anton Vindahl Andersen.
»Det handler om at åbne læringskanalen, om tryghed, relationer og om personlig udvikling. Jeg tror, det virker, fordi teenagere i den grad har brug for struktur«.
Lærerne taler om, at teenagere har et skjold, og det handler om at åbne det. De skal roses, når de gør noget godt, men kun når der er en grund til rosen.
»Jeg skal som lærer være det gode eksempel. Desuden skal kommunikationen være klar, kortfattet og præcis. Lærere skal ikke tale hele tiden«, siger Anton Vindahl Andersen, der tog læreruddannelsen for et par år siden efter mange års arbejde som blikkenslager.
Han forklarer, at lærerne indimellem bruger nogle faste fagter. For eksempel at forme vægtskåle med hænderne og vise balance/ubalance. I stedet for at skælde en elev ud for urolig opførsel stiller læreren sig op og viser vægtskålene for eleven. Her er et valg, betyder det: Du kan gå eller blive, men hvis du bliver, er du rolig.
»Når vi viser vægtskålene til en elev, svarer han straks »jeg bliver«. Så roser vi eleven, og ellers må han gå udenfor, så taler vi sammen senere om problemet. Det har givet tydelighed og ro. Faktisk skælder vi næsten aldrig ud mere«.
Det er helt nyt i 7.y, at der er arbejdsro og god stemning. Klassen har tidligere lidt under mange lærerskift, larm og problemer.
Lærerne er hurtige til ros, men også til at være selvkritiske.
»Vi erkender, når vi begår fejl, og det lytter eleverne meget til«, fortæller Søren Burkall.
»Vi har ikke fundet de viise sten, men det er en model, der virker for os«, siger de to lærere.
De mange skift er et fundament i deres undervisning.
»Børn kan ikke koncentrere sig så længe, og når den første står af, skal der ske et skift, for ellers står mange af. Det er ikke, fordi eleverne skal bestemme, hvad der skal ske. De skal lære at fordybe sig, men de skal netop lære det. Vi ved, at børn har svært ved at koncentrere sig om noget, de ikke selv har valgt«.
hl@dlf.org
True North
Bag True North og Center for Innovativ Læring står blandt andre forfatter og tidligere jægersoldat Nicolai Moltke-Leth og stifter af Danmarks Læringsstilscenter Svend Erik Schmidt.
True North holder kurser for lærere og elever. De arbejder med udgangspunkt i læringsstile og mange intelligenser.
Læs mere på www.truenorth.dk