Anmeldelse

Slumdog Millionaire

Slumdog Millionaire

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfra ved vi egentlig det, der er vigtigt for vores liv her og nu? Forældreløse Jamal fra slumkvarteret i Mumbai ved, hvad der skal til for at vinde den indiske udgave af "Hvem vil være millionær?": Man skal bare kende svarene.

Fakta:

Titel: Slumdog Millionaire

Type: Biograffilm

Forlag: Bastard Film

Og det gør Jamal, selv om han har fået sin viden under omstændigheder, han formentlig helst ville have været foruden.

Filmen spiller ret udspekuleret på, at et verdenspublikum har fælles kendskab til reglerne i quizzen, og man skal ikke ret langt hen i filmen, før man aner strukturen. Men en fantastisk og involverende film.

Om den er egnet til undervisningsbrug, er et åbent spørgsmål. Filminstituttet har udarbejdet undervisningsmateriale til filmen, men det er holdt i et sprog, der taler langt hen over hovedet på en gennemsnitlig folkeskoleelev. Samtidig må man regne med at bruge 10-12 undervisningstimer, altså to fulde ugers dansktimer, på projektet, og gør man det, må det også føre eleverne til væsentlige indsigter.

Edward Said skrev for mange år siden værket "Orientalisme", hvori han kritiserede vestlige akademikeres og meningsdanneres basissyn, hver gang de beskæftiger sig med verden uden for Europa og Nordamerika. Den vinkel er bestemt relevant, for det er ikke en inders syn på Indien, vi ser i filmen. Men den er ikke bleg for at udlevere turistattituder eller for at beskrive slumbefolkningen som mennesker og ikke stereotyper. Det kan være et fint udgangspunkt for en klassediskussion. Et andet kunne være, hvad viden egentlig er, og hvordan man får den, selv om den ikke skal bruges i en quiz. Men fordi den måske er vigtig for vores liv.